Ο Atari STE: Παιχνίδια, demos και εφαρμογές.

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
O Atari STE (Atari ST enhanced) είναι η απάντηση της Atari στην Α500, είναι το μοναδικό μηχάνημα της Atari που βγήκε με σκοπό να αντιμετωπίσει κάποιο μοντέλο της Commodore, και βγήκε δύο χρόνια μετά από αυτήν. Στον STE ενσωματώθηκαν 2 χαρακτηριστικά που είχε και η Amiga, τα 4096 χρώματα παλέττας και το h/w scrolling. Επιπλέον έρχεται με τον BliTTER που συναντήσαμε για πρώτη φορά στον MegaST και με 2 κανάλια ήχου DMA πέραν του αγαπημένου (για τους Atari users, οι της Amiga δεν μπορούν να το ακούσουν από ότι μου λένε) YM2149. Επίσης υπάρχει ένα ειδικό τσιπ, το LMC1992 που βοηθά στον ήχο με εφέ όπως, bass, trebble κτλ. Τέλος έχουμε και τις δύο enhanced joystick ports στις οποίες μπορούμε να συνδέσουμε τα διαβόητα jagpads αλλά έχουν χρησιμοποιηθεί και για πολλά άλλα πραγματάκια όπως data acquisition.

french-ste.jpg

Αν θέλω να κάνω μια γρήγορη εκτίμηση του υλικού του STE, νομίζω ότι σχεδιάστηκε με σκοπό να διατηρήσει την μεγαλύτερη δυνατή συμβατότητα με τον ST και να προσφέρει τα 3 πιο σημαντικά κατά τη γνώμη των μηχανικών της Atari (και μάλλον κατά τη γνώμη της έρευνας αγοράς που έκανε η εταιρεία μεταξύ των εταιρειών παιχνιδιών) στοιχεία της Amiga. Ειδικά για το σύστημα ήχου, είναι σχεδιασμένο κυρίως για τους μουσικούς πελάτες της Atari και λιγότερο για τα παιχνίδια, όπου μάλλον η λογική θα ήταν να χρησιμοποιηθεί το YM για μουσική και το DMA για τα εφέ.

Το μεγάλο κατά τη γνώμη μου πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει mode 256 χρωμάτων (ένα mode 32 χρωμάτων δεν θα ήταν - αν το καταλαβαίνω σωστά - συμβατό με την οθόνη του ST) και υποθέτω ότι δεν εμφανίστηκε λόγω bandwidth της bus.

Ως συνήθως θα είναι μια παρουσίαση σε μορφή blog ώσπου να ατονίσει το ενδιαφέρον.
 

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
Και θα ξεκινήσω με το παιχνίδι που μου έδειξε ότι ChrisTOS δεν πρόκειται ποτέ να καταφέρεις να παίξεις FPS για περισσότερο από 15 λεπτά χωρίς να βγάλεις εκτός ότι έφαγες όλο το προηγούμενο 24ώρο. Φυσικά μιλάμε για το Substation, έναν κλώνο του Wolfenstein 3d που εκμεταλλεύεται έξυπνα όλες τις δυνατότητες και αδυναμίες του STE (το πάτωμα και το ταβάνι είναι στατικές εικόνες) κλέβοντας όπου μπορεί με τέτοιιο τρόπο ώστε ο παίκτης να μην καταλαβαίνει τι συμβαίνει εισάγoντας τον/την σε ένα κλειστοφοβικό υποβρύχιο περιβάλλον. Το framerate είναι όπως αναμένεται χαμηλό αλλά όχι τόσο ώστε να νομίζεις ότι προσπαθείς να παίξεις Borderlands 2 σε κάρτα AGP και Pentium 4.
Αυτό όμως που κάνει αυτό το παιχνίδι να ξεχωρίζει είναι το sound design. Η Unique Developments Sweden δημιούργησαν ένα σύστημα "τρισδιάστατου" ήχου που σου επιτρέπει να νιώσεις απόσταση και κατεύθυνση δημιουργώντας κάτι πραγματικά πρωτοποριακό για την εποχή. Συνδέστε λοιπόν ένα σετ καλά ηχεία στον STE σας (προτείνω κάτι σε 2.1) και προσέξτε τον ήχο.

Το παιχνίδι απαιτεί STE ή Falcon και δεν υπάρχει για ST.
 
Last edited:

turrican

Retro Guru
Messages
2,665
Reaction score
2,352
Points
123
Τον STE τον αγαπώ, αφού στα μάτια μου είναι ο daniel larusso...
Κάποια ημέρα (παρόλο το ξύλο) θα αποδείξει ότι είναι ο αδιαμφισβήτητος πρωταθλητής, και ότι το computing προορίζεται μόνο για άμυνα!

Παρόλα αυτά, ο χρόνος και ο τρόπος κυκλοφορίας του, γεννάει κάποιες εύλογες απορίες.

Γνωρίζουμε π.χ. ότι δεν ήταν στα αρχικά σχέδια της διαδόχου κατάστασης του ST.
Από διαρροές κατά καιρούς μαθαίναμε, ότι ο επόμενος ST (EST) θα είχε μεγαλύτερο επεξεργαστή και μάλλον 256 χρώματα.
To EST μετά απο πολλές αναβολές και μεταλλάξεις (και αλλαγές υπευθύνων) έγινε Atari TT.

Συνεπώς ο TT (που έχει και κάποια χαρακτηριστικά του STE) ήταν απο την αρχή η απάντηση, που με μια πιο προσιτή τιμή, ίσως να έδινε ένα μάθημα σε κάτι ξανθούλιδες μαυροφορεμένους σενσέι (με προϋπηρεσία στο βιετναμ), πετώντας τους έξω απο τα σπίτια μας.

Ξέρουμε επίσης ότι τον ST και τον ΤΤ ( στα αρχικά βήματα) τον δημιούργησε η ομάδα του "πατέρα του ST" Shiraz Shivji.
Το ενδιαφέρον είναι ότι ο ΤΤ και ο STE κυκλοφόρησαν αφού ο ίδιος είχε αποχωρίσει απο την εταιρία.
Σε τι βαθμό εμπλέκεται Shiraz Shivji στη σειρά STE (και αν δεν έχει εμπλοκή, ποιος τελείωσε τη δουλεια; ) .
Σχετικά με τον TT ξέρουμε μερικά πράγματα, σχετικά με το ποιοι ασχολήθηκαν, μέχρι την τελική κυκλοφορία του!
Σχετικά με τον STE όμως; Δε γνωρίζουμε τίποτα.
 
Last edited:

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
Έχεις δίκιο Turri, ο STE είναι λίγο ο μεγάλος άγνωστος. Βασικά θα προσπαθήσω σε αυτή τη σειρά ποστ να τον αναλύσω ώστε να δούμε τι μπορεί να κάνει από άποψη παιχνιδιών αλλά και να δούμε λίγο τι θα μπορούσε να κάνει, κυρίως με demos αλλά και με νέες κυκλοφορίες τώρα που είναι καλύτερα μελετημένος.

Και προχωράμε με το Glad - Killing Impact.

Το παιχνίδι έχει δυο διαφορετικές εκδόσεις, μια για STE και μια για Falcon και αν εξαιρέσεις τα κοινά στοιχεία όπως τα ίδια sprites και παρόμοια μηχανή, είναι η μέρα με τη νύχτα. Το παιχνίδι πρόκειται για έναν κλώνο του γνωστού μας Joust όπου πρέπει να σκοτώσεις ζωϋφια πηδώντας πάνω στο κεφάλι τους και να αποφύγεις να σε χτυπήσουν αυτά αλλά και τις διάφορες βολές τους. Ο χειρισμός είναι αρκετά καλός και το sprite ανταποκρίνεται αρκετά καλά στις εντολές, αν συνηθίσεις βέβαια την ορμή. Γενικά η μηχανή φυσικής είναι αρκετά καλή. Σε σχέση όμως με την έκδοση για Falcon, το παιχνίδι παίζει διαφορετικά. Καταρχήν δεν υπάρχει scrolling, η μάλλον έχει το push scroliling του Gianna και το παιχνίδι αποτελείται από πολλές ανεξάρτητες πίστες που όταν φύγεις από αυτές κάνουν επαναφορά στην αρχική τους κατάσταση (τουλάχιστον δεν γίνεται respawn των εχθρών). Αυτό κάνει το παιχνίδι περισσότερο puzzle από ότι action ενώ δεν μπορείς για παράδειγμα να παρασύρεις τους εχθρούς σε σημείο που σε βολεύει. Επιπλέον η μηχανική είναι αρκετά διαφορετικη, μιας και η ορμή με την οποία χτυπάς το αντίπαλο sprite παίζει λιγότερο ρόλο από ότι στην έκδοση για falcon. Στα υπολοιπά αρνητικά, τα γραφικά φαίνονται στα δικά μου μάτια τουλάχιστον αρκετά άσχημα ενώ δεν υπάρχει ingame μουσική. Παρόλα αυτά τα samples είναι αρκετά καλής ποιότητας. Το παιχνίδι τρέχει στα 25/30 fps και πραγματικά αδυνατό να καταλάβω γιατί απαιτεί STE. Δεν το πέρασα από debugger για να δώ αν χρησιμοποιεί κάποιο από τα χαρακτηριστικά του STE αλλά νομίζω ότι δεν αξίζει και τον κόπο μιας και ένας απλός ST είναι περισσότερο από ικανός να τρέξει αυτό το παιχνίδι Δεν θα πρότεινα να το παίξετε εκτός αν έχετε κάποιο ιδιαίτερο φετίχ με το joust και πρέπει να παίξετε ότι βασίζεται στην ίδια λογική.

 

dR_wH0

Solder Noob
Staff member
Messages
5,688
Reaction score
1,873
Points
213
Χμμμμμμ για να είμαι ειλικρινής περίμενα το Substation να έχει μεγαλύτερο loss στα frames.

Εντυπωσιακό το λιγότερο, φαίνται αρκετά enjoyable στο playability του!
 

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
Το Substation είναι καλό για αυτό που είναι και όντως έχει αρκετά σταθερό framerate και αρκετά καλά γραφικά. Επίσης έχει τη δυνατότητα για LAN Multiplayer. Μια αστεία ιστορία λέει ότι ένας φίλος του παιχνιδιού τους έστειλε ένα γράμμα όπου τους ευχαριστούσε για το παιχνίδι και τους είπε και το παράπονο του ότι δεν είχε φίλους με STE για να παίξουν διπλό. Έτσι τα παλληκάρια της UDS του έστειλαν ένα δικό τους STE σαν ευχαριστώ για τα καλά του λόγια.

Αντίθετα το επόμενο fps δεν έχει και τόσο γραφικά παρόλο που η μηχανή γραφικών του είναι πάρα πολύ καλή, αν και μου φαίνεται ότι έχουμε πτώση όταν εμφανίζονται εχθροί.

Το Destruction Imminent είναι ένα STE Enhanced shareware παιχνίδι που χρησιμοποιεί τον Blitter και το DMA για καλύτερο ήχο. Το όμορφο στοιχείο είναι η μηχανή γραφικών του που είναι αρκετά γρήγορη με όμορφα textures. Παρόλα αυτά τα sprites είναι από τα χειρότερα που έχω δει ενώ όπως γράφουν πολύ το level design δεν λέει και πολλά. Το πρόβλημα που συνάντησα εγώ ήταν οι πόρτες που έχουν το ίδιο texture με κάποιους τοίχους. Το destruction imminent είναι το αποτέλεσμα μιας εποχής όπου όλοι ήθελαν να παίξουν και να φτιάξουν fps και αυτό φαίνεται. Θα μπορούσε σίγουρα να ήταν καλύτερο αν είχε δωθεί μεγαλύτερη έμφαση στον σχεδιασμό. Πάντως αυτό που είναι για μένα σημαντικό είναι ότι σπρώχνει τον STE στα όρια του και αξιοποιεί πολύ καλά το υλικό.

 

turrican

Retro Guru
Messages
2,665
Reaction score
2,352
Points
123
Substation!!! Το DOOM του Atari ST!
Σουηδοί δημιουργοί γνωστοί της demo scene!
Έχω και ένα αντίτυπο του παιχνιδιού. Δε γνωρίζω αν το game κυκλοφόρησε τότε σε κανονικό box στα μαγαζιά ως commercial, ή σου ερχόταν δια αλληλογραφίας - παραγγελίας, στο σπίτι σου (στη μορφή που το έχω εγώ) Το manual να φανταστείς δε το έχει ούτε το atarimania. Ήταν πάντως εντυπωσιακό! Πραγματικά το "πολύτιμο" - midi έδινε στο πιάτο, στον ST, τη δυνατότητα multiplayer.

midi2.jpg
midi3.jpg midi.jpg midi2.jpg



To Glad - Killing Impact...(συνηθισμένος στην εικόνα του Falcon) με σόκαρε ελαφρώς.... καλύτερα να το ξεχάσω!
 
Last edited:

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
Και το πρώτο μας demo, Another Kid Story. Το demo είναι μια γαλλική δημιουργία και οι Γάλλοι το χουν με το design (σε αντίθεση με τους Γερμανούς που προσπαθούν να δείξουν περισσότερο τεχνική αρτιότητα, θα πάμε και σε αυτόυς μετά βέβαια). Λοιπόν πρόκειται για ένα story demo βασισμένο στο Animatrix και αυτό που το χαρακτηρίζει είναι ο scroller με το χαρακτηριστικό πράσινο του Matrix και με πολύ όμορφα εφέ φωτισμού και σκίασης επάνω στους χαρακτήρες. Τα υπόλοιπα εφέ, όπως τα ζουμ και τα τούνελ τα έχουμε ξαναδεί, αλλά παρόλα αυτά δένουν πολύ ωραία με την κεντρική ιδέα.

Επιπλέον αυτό που μου αρέσει είναι η cyberpunk μουσική με τα YM2149 + DMA να δίνουν ρέστα. Αν και στα αυτιά πολλών αμιγκάδων πάω στοίχημα ότι θα ακούγεται σαν θόρυβος μιας και είναι αρκετά σκληρή με εκτεταμένη χρήση βόμβων, θεωρώ ότι δένει απόλυτα με το υπόλοιπο demo. Τέλος πάντων, δείτε το και ακούστε το (όσοι δεν το ξέρετε).

 

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63
Και μιας και μιλάμε για STE, το φρέσκο εντυπωσιακό νέο της βραδιάς είναι ότι όσοι νομίζουν ότι ο blitter είναι για να επιταγχύνει τα γραφικά κάνουν λάθος. Η πραγματική του αξία βρίσκεται στο να παίζει mods.


Πέραν της πλάκας ο metalages στο AF έφτιαξε μια ρουτίνα γιια να κάνει μίξη των καναλιών ενός mod με τη χρήση του blitter και το δημοσίευσε στο AF. Αξίζει πραγματικά να διαβάσετε το σχετικό νήμα

http://atari-forum.com/viewtopic.php?f=16&t=29097
 

turrican

Retro Guru
Messages
2,665
Reaction score
2,352
Points
123
Μου έχει δώσει τόσες χαρές ο ST τα τελευταία χρόνια!
Ένα μικρό βήμα ακόμα πιο κοντά στην amiga.
Αν το καλοσκεφτεί κανείς, φαίνεται λογική σαν ιδέα!
Και ο "ηχητικός" DSP του Falcon άλλωστε χρησιμοποιήθηκε αντιστρόφως σαν blitter χειριζόμενος sprites (Πρακτικά DSP και blitters ομοιάζουν στην ιδέα).
Μένει μόνο να δούμε πότε θα βρουν τον τρόπο να εκμεταλλευτούν...και τον 8bit CPU του πληκτρολογίου ώστε να εκτελεί παράλληλα κώδικα! :cool:
Πραγματικά υπέροχα νέα!
 

ChrisTOS

Retro Enthusiast
Messages
293
Reaction score
448
Points
63

turrican

Retro Guru
Messages
2,665
Reaction score
2,352
Points
123
Ει ψιτ!!!
Ανυπομονώ για νέες κουλ atari ste παρουσιάσεις! :love:
 

Scorpio_Gr

Retro Enthusiast
Messages
335
Reaction score
592
Points
103
Καλό Μήνα φίλοι μου!!!!
Mε την ευκαιρία που είδα αυτό το post Θέλω και εδώ να εκφράσω ένα πολύ μεγάλο Ευχαριστώ στον Δημήτρη @dimfil για την προσφορά του και την υποστήριξη του στην Power BBS!!!!!
H Δουλειά που έχει κάνει είναι πραγματικά πολύ μεγάλη!!!!!

Πλέον στην Power BBS υπάρχουν ιδιαιτέρως χρήσιμες εφαρμογές, utilities, system tools για Atari ST...!!!
Όπως και Game Compilation Disks... Adrenalin UK, Pompey Pirates, Awesome, D-Bug, Flame of Finland και Medway Boys...!!!

...και είναι διαθέσιμα σε όλους τους φίλους!!!








Μπορείτε να μπείτε στην Power BBs από το τον browser σας στο http://powerbbs.tk με οποιοδήποτε browser!!! ..ή μέσω Telnet: powerbbs.ddns.net Port: 2300
 

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Messages
7,050
Reaction score
5,533
Points
223
Όταν ανοίξω το μπλογκ μου. Ας μην κάνουμε κατάχρηση της φιλοξενίας του φόρουμ :)
Κάνε όση κατάχρηση θέλεις! :D
 

turrican

Retro Guru
Messages
2,665
Reaction score
2,352
Points
123
Όταν ανοίξω το μπλογκ μου. Ας μην κάνουμε κατάχρηση της φιλοξενίας του φόρουμ :)
Υπέροχα νέα! :cool:
@Scorpio_Gr:
Wow!!! Θα του ρίξω πολλές ματιές!!! :eek::thumbup:
 
Top