2001: A Game Odyssey

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
Γεια σας και από εμένα, λέω να συνεχίσω εδώ το thread που είχα ξεκινήσει στο Retromaniax "1001 '80s computer games" (σταδιακά θα τα μεταφέρω από εκεί εδώ) αλλά τώρα μεγαλύτερο και καλύτερο με 2001 computer games, μια πραγματική "οδύσσεια" στις αναμνήσεις, στην ιστορική έρευνα και φυσικά στο retro gaming. Αφορμή για το thread ήταν ένα κάκιστο και προχειρογραμμένο βιβλίο που διάβασα το "1001 video games you must play before you die" από τον αρχισυντάκτη του Edge Tony Mott. Ε νομίζω ότι μπορώ καλύτερα και κυρίως θα έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον αφού θα έχει και λιγότερο γνωστούς τίτλους.

Η συγκεκριμένη λίστα θα είναι μόνο για computer games (όχι arcade και console games) με κόψιμο στο 1989 γιατί κάπου πρέπει να μπει ένα (αυθαίρετο) όριο και νομίζω το τέλος της δεκαετίας του '80 είναι μια χαρά. Εξάλλου από το 1990 και μετά η εποχή των home computers οδεύει προς την δύση της και περνάμε σταδιακά στα PC και στις κονσόλες. Θα είναι λίστα για τα σημαντικότερα computer games, για "hidden gems", και για όχι απαραίτητα καλά παιχνίδια που όμως έχουν κάποιο ιστορικό ενδιαφέρον.

Θα υπάρχουν και arcade/console ports όπου η μεταφορά στους home είτε είναι καλύτερη είτε έχει κάποιο ενδιαφέρον (πχ ιστορικό, φοβερή μουσική, έσπρωξαν το format στα όρια του, κλπ). Θα υπάρχουν computer games που πρωτοβγήκαν σε mainframes της δεκαετίας του '60 και του '70.

Δεν θα επικεντρωθώ στην περιγραφή του κάθε παιχνιδιού, ιδίως για τα πολύ γνωστά, (με ένα google search θα το βρείτε εύκολα) αλλά σε trivia, προσωπικές απόψεις και κυρίως στο να προτείνω σε ποιο format είναι "καλύτερα" να το παίξετε σήμερα.

Περιμένω προτάσεις για ποια παιχνίδια πρέπει να μπουν. Tα γνωστά εννοείται οπότε δεν χρειάζεται να τα αναφέρετε, προτείνετε κάτι άγνωστο ή κάποιο μοντέρνο hack ή homebrew μεταφορά γνωστών παιχνιδιών. Και φυσικά αναμένω κριτική και παρατηρήσεις.
 

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Messages
7,056
Reaction score
5,548
Points
223
Καλώς όρισες @Leon :)

Για το "ψητό" του θέματος, θα τα πούμε λίγο πιο μετά
 

nicked

Immune Seven 11
Staff member
Messages
3,818
Reaction score
354
Points
193
Το βιβλίο "1001 video games you must play before you die" το έχω και εγώ και τολμώ να πω πως είναι λίγο...απογοητευτικό. Περίμενα λίγο καλύτερο balance στην κατανομή των παιχνιδιών ανα δεκαετία. Για παράδειγμα όλα τα παιχνίδια των δεκαετιών 70,80,90 'πιάνουν' το μισό βιβλίο ενώ παιχνίδια μετά το 2000 το άλλο μισό! Υπάρχουν 106(!) παιχνίδια σε αυτή την λίστα απο το 2009!

Ένα ακόμη πρόβλημα στο συγκεκριμένο βιβλίο ειναι τα genres. Οι αναφορές '΄γερνουν' πολύ περισσότερο σε shoot em up παιχνίδια ενώ οι αναφορές σε adventure games είναι αρκετά λιγότερες απο οτι θα περίμενε κανείς!

Έτσι λοιπόν το "1001 video games you must play before you die" μοιάζει περισσότερο σαν ένας 'κατάλογος' εμπορικων και σχετικά σύγχρονων παιχνιδιών, παρα σαν το αποτέλεσμα μια έρευνας για τα 'καλύτερα' παιχνίδια όλων των εποχών η οποία θα συνοδεύεται απο ενδιαφέροντα trivia και εικόνες!
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
Η σειρά που θα μπαίνουν τα παιχνίδια είναι τελείως τυχαία ανάλογα με το τι παίζω, με τι ασχολούμαι και κυρίως ανάλογα τα κέφια. Ας ξεκινήσουμε λίγο πίσω.

1. Spacewar! (1962) Developer: Steve Russell κ.α. Publisher:- Format: PDP-1 κ.α.
Εν αρχή ην το Spacewar. Φυσικά σήμερα γνωρίζουμε ότι υπήρχαν πολλά computer games πριν από αυτό, όμως χωρίς αμφιβολία αυτό ήταν το κομβικό σημείο ώστε να αρχίσει μια βιομηχανία δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό το παιχνίδι έπαιξε ο Nolan Bushnell στο πανεπιστήμιο της Utah που τον ενέπνευσε να φτιάξει το πρώτο coin-op του, αντιγραφή του Spacewar, το Computer Space, πριν την τεράστια επιτυχία του Pong. Η επιρροή του παιχνιδιού στο gaming δεν μπορεί να υποτιμηθεί. Τα "κλισέ" που εισήγαγε παραμένουν ως σήμερα. Πίου πίου (παραμένει ο νούμερο ένα τρόπος αλληλεπίδρασης στα video games) στο διάστημα (το πιο κλασικό περιβάλλον των παιχνιδιών) με νευτώνεια φυσική (περιττό να αναφέρω πόσο σημαντικά είναι τα ρεαλιστικά physics στα σύγχρονα videogames) και με background ένα ακριβή αστρικό χάρτη (γιατί το παιχνίδι φτιάχθηκε από geeks του ΜΙΤ οπότε προφανώς τα άστρα δεν θα έμπαιναν τυχαία). Πέρα από την ιστορική του σημασία, το παιχνίδι παραμένει διασκεδαστικό και εθιστικό ακόμα και σήμερα, την εποχή του PS4 και του Fortnite, και το "πάμε άλλη μία" θα σας κάνει να κολλήσετε για ώρες χωρίς να το καταλάβετε. Εύκολο να μάθεις τον χειρισμό αλλά δύσκολο να το κατακτήσεις, αφού η χρήση της βαρύτητας του κεντρικού άστρου σας επιτρέπει περίπλοκες μανούβρες ώστε να αποκτήσετε αβαντάζ απέναντι στον αντίπαλο.
Ποια έκδοση να παίξετε: Το παιχνίδι πέρασε γρήγορα σε όλους τους PDP-1 της εποχής όπου εκτός από καταστροφέα της παραγωγικότητας αποτέλεσε και το ιδανικό tech demo αφού έστυβε τον υπολογιστή. Σύντομα μεταφέρθηκε και σε όσους υπολογιστές της δεκαετίας του '60 είχαν οθόνη CRT και βέβαια τελικά βρήκε τον δρόμο του στα arcades και στα οικιακά συστήματα. Μπορείτε να δείτε την έκδοση για Amiga (σύστημα με άπειρες PD εκδόσεις κλασικών παιχνιδιών) του 1989 όπου μπορείτε να πειράξετε πολλές παραμέτρους του παιχνιδιού για να το φέρετε στα μέτρα σας.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
2. Star Trek (1971) Developer: Mike Mayfield κ.α Publisher:- Format: Sigma 7 κ.α.
Ο Mike Mayfield έχοντας παίξει το Spacewar! ήθελε να το μεταφέρει σε mainframes που δεν είχαν πρόσβαση σε CRT displays και να μπορεί να παίζεται σε teleprinter μιας και ο ίδιος είχε πρόσβαση που είχε αποκτήσει παράνομα, αφού ακόμα ήταν μαθητής λυκείου, σε ένα Sigma 7 με ένα teleprinter στο πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια. Μετά από ένα brainstorm με τους φίλους του αποφάσισαν να γράψουν ένα παιχνίδι βασισμένο στο Star Trek (που ήταν πολύ δημοφιλές στους geeks της εποχής) όπου ελέγχεις το Enterprise και κυνηγάς Klingon ενώ ο εκτυπωτής τυπώνει τον χάρτη του αστρικού συστήματος που βρίσκεστε και τα αποτελέσματα των μαχών, φυσικά όλα με κείμενο και γραμμένο σε BASIC, που είχε μάθει να την χρησιμοποιεί διαβάζοντας ένα βιβλίο.
Ο κώδικας του παιχνιδιού πέρασε στο βιβλίο του David Ahl 101 BASIC Computer Games το 1973, το σημαντικότερο βιβλίο game programming όλων των εποχών. Μέσα είχε μνημειώδη πρώιμα mainframe games, όπως το Hamurabi και το Lunar Lander, και βασιζόταν στην BASIC της DEC. Ξεπέρασε τις 10,000 πωλήσεις (δεν υπήρχαν καν τόσοι υπολογιστές στον πλανήτη) και πολλοί game programmers έμαθαν προγραμματισμό από αυτό. Η επανέκδοση του 1975 που απευθυνόταν πλέον στους πρώιμους μικροϋπολογιστές έγινε το πρώτο βιβλίο υπολογιστών που ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο πωλήσεις.
Το Star Trek έπαιξε τεράστιο ρόλο στην επιτυχία του βιβλίου και μεταφέρθηκε σε όλα τα mainframes και αργότερα σε όλους τους προσωπικούς υπολογιστές της δεκαετίας '70, κάνοντας το το πιο επιτυχημένο computer game της εποχής.
Ποια έκδοση να παίξετε: Εκδόσεις του παιχνιδιού υπάρχουν για όλους τους υπολογιστές αλλά αξίζει να δείτε το EGA Trek (1988) που προσθέτει στοιχειώδη γραφικά και όλες οι "οθόνες" του παιχνιδιού (χάρτης, όργανα του σκάφους) φαίνονται σε μία οθόνη. Τα ονόματα έχουν αλλάξει για λόγους κλοπιράιτ αλλά παραμένει το ίδιο παιχνίδι.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
3. PLATO Empire (1973) Developer: John Daleske κ.α. Publisher:- Format: PLATO
H πρώτη έκδοση του Empire ήταν ένα multiplayer strategy game όπου κάθε παίκτης έλεγχε ένα πλανήτη παρήγαγε πόρους, ανέπτυσσε την οικονομία και έκανε εμπόριο ή πόλεμο με τους άλλους πλανήτες. Αυτή η έκδοση του Empire συνεχίστηκε ως παρακλάδι από τον μεγάλο Silas Warner ως Conquest πάλι στον PLATO. Όμως το παιχνίδι είναι διάσημο για την έκδοση ΙΙ και μετά όπου μπαίνουν dogfights διαστημοπλοίων. Κάθε παίκτης ελέγχει ένα διαστημόπλοιο και χωρίζονται σε ομάδες βασισμένες στο Star Trek, Federation, Romulans, Klingons, τα γνωστά. Ήταν το πρώτο online multiplayer arena shooter και πρόγονος των σύγχρονων MOBA. Το resource management/strategy ήταν και αυτό μέρος του παιχνιδιού (ανάλογα την έκδοση περισσότερο ή λιγότερο) αλλά πρώτο ρόλο έπαιζαν οι μάχες. Οι καινοτομίες του παιχνιδιού ήταν τεράστιες και αν δεν ήταν το πρώτο online multiplayer παιχνίδι, σίγουρα ήταν το πιο επιδραστικό. Live chat είτε με παίκτη ξεχωριστά, είτε με την ομάδα, είτε με όλους. Spectator mode, 80 παίκτες ταυτόχρονα (στην έκδοση V) και πολλά άλλα.
Μετά τις ολονύχτιες μάχες, οι φοιτητές του πανεπιστημίου του Illinois (όπου εκεί ξεκίνησε το PLATO και ήταν η έδρα του, τερματικά απλώθηκαν σε όλη την Αμερική και ακόμα και εκτός) μαζεύονταν σε ένα 24ωρο diner τα ξημερώματα να φάνε και να συζητήσουν τα κατορθώματα τους. Η ομάδα των Terrans έλεγαν πως έσωσαν την Γη και τους άκουσε μια ηλικιωμένη κυρία και τους είπε: "δεν καταλαβαίνω για τί πράγμα μιλάτε, αλλά σας ευχαριστώ που σώσατε τον πλανήτη".
Ποια έκδοση να παίξετε: μπορείτε να παίξετε το Empire και πολλά ακόμα παιχνίδια του PLATO αν γραφτείτε στο cyber1.org που κάνει emulation του συστήματος. Αξίζει να το δείτε, γιατί το σύστημα ήταν τόσο μπροστά την δεκαετία του '60 και του '70 που μοιάζει επιστημονική φαντασία. Μεγάλο μέρος του σύγχρονου computing, των online communities και όχι μόνο (οι οθόνες Plasma εκεί εφευρέθηκαν όπως και το multi-touch) ξεκίνησε στο PLATO, ενώ και η συμβολή του στο gaming ήταν τεράστια.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
4. Alto Trek (1978) Developer: Gene Ball, Rick Rashid Publisher:- Format: Xerox Alto
Αν διαβάσετε το Moby Games θα σας πει ότι το Alto Trek είναι Star Trek variant. Όμως το Star Trek είναι turn based single player text game, ενώ εδώ έχουμε ένα real-time multiplayer game με γραφικά και χρήση mouse...οπότε τι παίζει; Το παιχνίδι αναπτύχθηκε από δύο φοιτητές του Rochester (o Rick Rashid έγινε αντιπρόεδρος της Microsoft και διευθυντής της Microsoft Research, ενώ και ο Eugene Ball εργάστηκε στην εταιρία). Το 1974 η Xerox έκανε δωρεά 4 υπολογιστές Alto στο πανεπιστήμιο (ο κάθε υπολογιστής είχε το όνομα ενός από τους Beatles) αλλά χωρίς συνοδευτικό software, ούτε καν λειτουργικό. Αυτό που τράβηξε τους φοιτητές ήταν το δίκτυο Ethernet με το οποίο συνδέονταν οι υπολογιστές και ήθελαν να το εκμεταλλευτούν. Οι ομοιότητες του παιχνιδιού με το PLATO Empire μόνο συμπτωματικές δεν μπορεί να είναι. Το πανεπιστήμιο του Rochester είχε τερματικά PLATO οπότε εικάζω οι δύο φοιτητές είχαν πρόσβαση στο παιχνίδι και από αυτό επηρεάστηκαν για να φτιάξουν το δικό τους.

Ποια έκδοση να παίξετε: Φυσικά μπορείτε να παίξετε το παιχνίδι στον Salto emulator αλλά θα είναι μοναχική εμπειρία. Ο Randy Carr που τότε εργαζόταν στην Apple είδε ότι το 1982 η εταιρία ετοίμαζε ένα νέο υπολογιστή με mouse και υψηλή ανάλυση που ήταν κατάλληλος για το παιχνίδι που έπαιζε στους Xerox Alto, το Trek, οπότε άρχισε να προγραμματίζει ένα παιχνίδι βασισμένο σε αυτό. Αλλά η Lisa ήταν πανάκριβη, 10,000 δολάρια, και εξάλλου ένας νέος, φθηνότερος και καλύτερος υπολογιστής ερχόταν, ο Mac. Έτσι το μετέφερε εκεί και η πρώτη έκδοση του Nettrek (προσοχή στα δύο t, το Netrek που θα δούμε μετά με ένα t, ήταν για Unix και αυτό βασισμένο στο PLATO empire) βγήκε το 1985 για τον Mac. Η δεύτερη έκδοση με χρώμα συνέπεσε με την έκδοση του έγχρωμου Macintosh II το 1987.
 

Always Somewhere

Retro Addict
Messages
919
Reaction score
1,823
Points
103
Φίλε @Leon καλώς όρισες και στο iamretro!

Πραγματικά ξεθάβεις "διαμάντια" απο το χρονοντουλαπο του retro gaming!!!

Όπως είπε και ο @geoanas, το thread είναι εκπληκτικό και με πολύ ενδιαφέρον θα αναμένω το κάθε post!!!
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
Παιδιά καλώς σας βρήκα και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Δυστυχώς έκανα βλακεία και δεν είχα αποθηκεύσει τα κείμενα που είχα γράψει στο retromaniax, και βλέπω τώρα ότι μετά το crash έχουν γίνει corrupted και έχουν χαθεί σχεδόν τα πάντα. Δεν είχα φανταστεί ότι θα πάθει κάτι το forum και νόμιζα ότι εκεί είναι πολύ πιο ασφαλή από ότι σε ένα τοπικό δίσκο. Έχω spreadsheet με όλα τα παιχνίδια φυσικά, αλλά τα περισσότερα κείμενα πάπαλα, οπότε φτου και από την αρχή.
 

Always Somewhere

Retro Addict
Messages
919
Reaction score
1,823
Points
103
Δεν πειράζει φίλε εσύ να είσαι καλά.

Τελικά απο ότι κατάλαβα έχει κάνει αρκετή ζημιά στο GRM αυτή η επίθεση που δέχτηκε! :(
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
5. Chess (1968) Developer: Larry Atkin, Keith Gorlen, David Slate Publisher:- Format: CDC
Όπως έχετε καταλάβει οι computer geeks των αρχών της δεκαετίας του '70 ήτανHφανατικοί trekkies. Στο πανεπιστήμιο του Illinois όπου βρισκόταν το σύστημα PLATO, οι φοιτητές κανόνιζαν το πρόγραμμα τους βάσει της ώρας που η τηλεόραση έπαιζε επαναλήψεις του Star Trek. Όλοι κολλημένοι στο γυαλί να δουν το επεισόδιο, δεν κουνιόταν φύλλο στο πανεπιστήμιο και μετά μαζεύονταν να το συζητήσουν.
Φανταστείτε τον ενθουσιασμό τους όταν έμαθαν ότι το ίνδαλμα τους, ο Spock, ο Leonard Nimoy τον Μάιο του 1974 θα ερχόταν στην πόλη, για να προμοτάρει την θεατρική του παράσταση στην φωλιά του κούκου όπου έπαιζε τον πρωταγωνιστή. Ο Nimoy ήθελε να απομακρυνθεί από τον ρόλο του Spock και να δείξει ότι είναι σοβαρός ηθοποιός. Μάλιστα είχε γράψει μια αυτοβιογραφία με τον τίτλο I am not Spock. Αλλά οι trekkies ήθελαν τον Spock και δεν έχασαν την ευκαιρία να τον καλέσουν να επισκεφθεί το Computer-based Education Research Laboratory, το CERL και να του δείξουν τα επιτεύγματα του PLATO.
Η απογοήτευση τους ήταν τεράστια από την εικόνα του Nimoy. Ντυμένος στα μαύρα, καμία σχέση με τις στολές της Federation, χωρίς τα Vulcan αυτιά, αναμαλλιασμένος και τί έπαιζε με αυτό το μούσι; Αλλά αυτό που θυμούνται οι περισσότεροι ήταν ότι η ανάσα του βρομούσε αλκοόλ από χιλιόμετρα, ο τύπος ήταν λιάρδα και τρέκλιζε. Τον κάθισαν μπροστά στην πορτοκαλί plasma οθόνη ενός τερματικού PLATO και του έδειξαν το βασισμένο στο Star Trek παιχνίδι Empire και το πρωτοποριακό πρόγραμμα μουσικής σύνθεσης για τα οποία δεν έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Τέλος του έδειξαν το σκάκι, μιας και είχαν ακούσει ότι ήταν καλός σκακιστής.
Και δεν μιλάμε για ένα απλό πρόγραμμα σκακιού. Ήταν η έκδοση 4.2 γραμμένη από τους Atkin και Slate του Northwester University, και έτρεχε στον υπερυπολογιστή της CDC πάνω στον οποίο έτρεχε και το σύστημα PLATO. To πρόγραμμα αυτό ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος των προγραμμάτων σκακιού της δεκαετίας του '70 έχοντας κερδίσει 8 φορές το ACM North American Computer Chess Championship. Οι hackers του PLATO το είχαν συνδέσει με το σύστημα και είχαν δημιουργήσει ένα εντυπωσιακό γραφικό interface στην υψηλής ανάλυσης οθόνη των τερματικών (512x512), την εποχή που τα άλλα προγράμματα σκακιού ήταν με ASCII χαρακτήρες.
Φυσικά δεν περίμεναν ο Nimoy να κερδίσει την πολύ δυνατή AI, αλλά πίστευαν ότι θα κινούσε μερικά πιόνια και θα εντυπωσιαζόταν με το γεγονός ότι ο υπολογιστής απαντούσε στις κινήσεις του. Όταν τους είπε ότι δεν γνωρίζει σκάκι, ήταν το κερασάκι στην τούρτα, η απόλυτη απομυθοποίηση. Ο Spock, ο πρωταθλητής του 3D Chess, δεν γνώριζε καν το απλό σκάκι!
 

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Messages
7,056
Reaction score
5,548
Points
223
WoW! Για κοίτα χάλια ο Spock! :eek::alien: Aκόμη ένα σούπερ ταξίδι πίσω στον χρόνο, για πράγματα που έχουν τρομερό ενδιαφέρον για μένα.
Well Done, again!:thumbup:
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
6. Conquest (1974) Developer: Silas Warner Publisher:- Format: PLATO, VAX/VMS
To σύστημα PLATO "απογειώθηκε" με την έκδοση IV, όταν τα τερματικά βγήκαν εκτός του πανεπιστημίου του Illinois για να πάνε σε όλη την χώρα και στην συνέχεια και σε άλλες χώρες, ακόμα και στην Σοβιετική Ένωση. Μερικά από τα πρώτα πήγαν στο πανεπιστήμιο της Indiana όπου σπούδαζε και στην συνέχεια εργαζόταν ο Silas Warner. Όχι μόνο ήταν υπεύθυνος για την εγκατάσταση τους αλλά ήταν και από τους πρώτους προγραμματιστές του συστήματος, γράφοντας και το πρόγραμμα HELP για τους νέους χρήστες και έτσι γνώρισε τον John Daleske και το παιχνίδι του, Empire. Όταν στην δεύτερη έκδοση του παιχνιδιού (Σεπτέμβριος του '73) ο Daleske άλλαξε το παιχνίδι από real time strategy σε tactical combat, o Silas που προτιμούσε την αρχική βερσιόν ζήτησε την άδεια του Daleske να αναβιώσει την πρώτη και να την αναπτύξει ξεχωριστά με το όνομα Conquest το οποίο συνυπήρχε μαζί με το Empire στον PLATO.
Στο παιχνίδι η κάθε ομάδα (φυλές του Star Trek) αναπτύσσει την διαστημική της αυτοκρατορία και πρέπει να αποικήσει τους άλλους πλανήτες. Ασχολείστε με την ανάπτυξη της οικονομίας των πλανητών σας, φτιάχνετε στρατό, κάνετε εμπόριο είτε πόλεμο με τις άλλες ομάδες. Το παιχνίδι είχε 4 "σύμπαντα" για να παίζουν όσο το δυνατόν περισσότεροι παίκτες, γιατί το πρώτο σύμπαν ήταν πάντα γεμάτο και δεν έβρισκες να παίξεις. Μία από τις σημαντικές καινοτομίες του Empire και του Conquest ήταν η δημιουργία AI bots, διαστημόπλοια, που προστάτευαν τους home planets της κάθε ομάδας, στην περίπτωση που εκείνη την ώρα δεν υπήρχαν παίκτες online για να τους προστατέψουν, και μάλιστα ήταν πολύ δύσκολοι αντίπαλοι.
Το 1983 το παιχνίδι μεταφέρθηκε στον VAX/VMS από τους Jef Poskanzer και Craig Leres, ένα σύστημα ιδανικό για multiplayer games λόγω της shared memory. Δυστυχώς κάτι "χάθηκε στην μετάφραση" και αυτό ήταν τα γραφικά, αφού τα τερματικά του VAX ήταν μόνο text και όλα τα γραφικά ήταν με ASCII χαρακτήρες. Αντίθετα τα τερματικά του PLATO μπορούσαν να "κατεβάσουν" τα γραφικά ως character sets στα τερματικά (σαν fonts ας πούμε, αλλά μπορεί αντί για γράμματα να ήταν διαστημόπλοια, πλανήτες, άνθρωποι, οτιδήποτε) και όλα τα παιχνίδια είχαν πολύ εντυπωσιακά γραφικά (για δεκαετία του '70) και όπως θα δούμε και στη συνέχεια μέχρι και real-time 3D.
Ποια έκδοση να παίξετε: το παιχνίδι πλέον έχει μεταφερθεί στους σύγχρονους υπολογιστές, και αυτή την φορά έχει γραφικά με χρήση OpenGL 2.0 https://github.com/jtrulson/conquest/
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
7. Galactic Attack (1980) Developer: Robert Woodhead Publisher: Sirotech Format: Apple II
Πριν το σημαντικότερο ίσως CRPG όλων των εποχών, το Wizardry, o Robert Woodhead έκανε την πρώτη του επιτυχία με αυτό το παιχνίδι, οπότε ας δούμε την ιστορία του που άνοιξε τον δρόμο για το Wizardry. Ο Robert όσο ήταν ακόμα μαθητής στο λύκειο ανακάλυψε στην τοπική βιβλιοθήκη το 101 BASIC Computer Games του David Ahl (που έχουμε αναφέρει ήδη και θα δούμε αρκετά παιχνίδια που ήταν στο βιβλίο) και με αυτό προσπάθησε να μάθει προγραμματισμό, αλλά υπήρχε ένα μικρό πρόβλημα: το 1975 δεν υπήρχαν μικροϋπολογιστές. Τυχαία ανακάλυψε ότι σε ένα τοπικό κολέγιο είχαν υπολογιστή (ένα PDP-8 minicomputer) και ρώτησε αν μπορούσε να τον χρησιμοποιήσει. Ο υπεύθυνος τον άφησε να έρχεται τα σαββατοκύριακα που δεν ήταν κανείς. Η κακομοίρα η μαμά του έπρεπε να οδηγεί κάθε Σάββατο και κάθε Κυριακή 120 μίλια για να τον πηγαινοφέρνει για 18 μήνες! μέχρι να αποφοιτήσει από το λύκειο.
Η καθημερινή του επαφή με τους υπολογιστές ήταν όταν ξεκίνησε computer science στο πανεπιστήμιο Cornell. Στην αρχή μιλάμε για απαρχαιωμένα συστήματα με punch cards αλλά υπήρχαν και τερματικά PLATO και έτσι ήρθε ο νεαρός Ρόμπερτ σε επαφή με την online community του PLATO και κυρίως με τα παιχνίδια του...Εκεί εθίστηκε στο online gaming. Μεταξύ του Empire, του dnd, του Moria και των άλλων παιχνιδιών του συστήματος και του live Dungeons & Dragons που έπαιζε με τους συμφοιτητές του για μέρες συνεχόμενες, οι σπουδές του έμειναν πίσω, σε σημείο που το πανεπιστήμιο τον υποχρέωσε να πάρει ένα χρόνο off και να γυρίσει σπίτι. Η μάνα του δεν ήταν καθόλου χαρούμενη.
Η μητέρα του, μετά τον θάνατο του πατέρα, συνέχιζε την οικογενειακή επιχείρηση, ένα εργοστάσιο παραγωγής ρητίνης για βιομηχανικά καλούπια και συνεργαζόταν με τον Fred Sirotek που είχε μια επιχείρηση που έφτιαχνε αναμνηστικά κουτάλια. Όταν έμαθε ότι ο γιος της σπούδαζε υπολογιστές της είπε φέρε τον από δω γιατί η επιχείρηση χρειάζεται μηχανοργάνωση. Έτσι αγόρασαν έναν Apple II και ο Woodhead έγραψε το business software που χρησιμοποίησαν και οι δύο επιχειρήσεις. Στον ελεύθερο του χρόνο όμως πειραματιζόταν με τον προγραμματισμό παιχνιδιών. Μάλιστα ήταν τόσο καλό που σκέφτηκαν ότι θα μπορούσαν να το πουλήσουν και έτσι ιδρύθηκε η Sirotech Software, αργότερα πιο γνωστή ως Sir-Tech.
To software έκανε πολλές πωλήσεις και ο ένας γιος του Sirotek, βλέποντας την επιτυχία που έκαναν τα πρώιμα παιχνίδια του Apple II, πρότεινε στον Woodhead να φτιάξει ένα σαν αυτά που έπαιζε στο πανεπιστήμιο και να το πουλήσουν. Έτσι ο Robert αποφάσισε να φτιάξει ένα παιχνίδι σαν το Empire του PLATO. Βέβαια υπήρχε το πρόβλημα πως να μεταφέρεις ένα multiplayer παιχνίδι που παιζόταν σε ένα supercomputer σε ένα ταπεινό μικροϋπολογιστή και να το κάνεις single player. Έτσι προγραμμάτισε μια απλή AI για να μπορείς να παίζεις ενάντια στον υπολογιστή και έτσι γεννήθηκε το Galactic Attack. Τότε τα παιχνίδια πωλούνταν σε ziplock bags με mail order, και παρόλα αυτά μέσα στους πρώτους μήνες της κυκλοφορίας του ξεπέρασε τις 1000 πωλήσεις.
Μετά την επιτυχία του παιχνιδιού οι δύο γιοι του Sirotek τον ρώτησαν: "Wow, what's next?" To next θα ήταν το Wizardry αλλά αυτό είναι ιστορία για μια άλλη φορά.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
8. Star Trek III (1979) Developer: Lance Micklus Publisher: Adventure International Format: TRS-80 κ.α.
Δύο είναι τα παρακλάδια των παιχνιδιών Star Trek: To Star Trek του Mayfield του 1971 και το Empire του Daleske για το PLATO του 1973. Όλα αυτά τα παιχνίδια ήταν fan games που δεν είχαν επίσημη άδεια. Το Star Trek III αναπτύχθηκε από τον Lance Micklus έναν από τους θρύλους του TRS-80. H πρώτη του επαφή με υπολογιστές ήταν το 1963 όταν δούλεψε στην IBM με τον IBM Stretch τον πιο ισχυρό supercomputer της εποχής. Ίδρυσε την Lance Micklus Inc. τον Σεπτέμβρη του 1979 και ανέπτυξε το ST80 ένα πρόγραμμα που επέτρεπε στους TRS-80 να συνδεθούν με mainframes και ήταν το πρόγραμμα που ξεκίνησε την CompuServe. Μάλιστα στα credits ήταν το όνομα του. Την δεκαετία του '70 όλοι οι υπολογιστές είχαν ένα Star Trek παιχνίδι και επειδή ήθελε ένα για τον TRS-80 ανέπτυξε το παιχνίδι. Η μεγάλη διαφορά του παιχνιδιού ήταν ότι ο χάρτης στις άλλες εκδόσεις ήταν 2D ενώ εδώ ήταν τρισδιάστατος, εξού και το ΙΙΙ για 3D. Καμία σχέση με την ταινία, αφού ακόμα δεν είχε βγει το 1.
Ο ιδιοκτήτης του Softside Magazine, περιοδικού για τον TRS-80, και εκδότης του παιχνιδιού, κατάφερε να κλείσει συμφωνία με την Paramount και το παιχνίδι πήρε επίσημη άδεια, γιατί τότε η Paramount ήθελε να προμοτάρει την ταινία με κάθε τρόπο και πίστευε ότι μπορούσε να βγάλει κάποια χρήματα από τους προσωπικούς υπολογιστές. Για λόγους νομικούς λόγους η Paramount στην συνέχεια έκανε trademark τα πάντα που είχαν σχέση με το Star Trek οπότε χωρίς άδεια δεν μπορούσες να χρησιμοποιήσεις τίποτα από το Star Trek. Ο Scott Adams της Adventure International αγόρασε το Softside, και εξέδωσε την έκδοση 3.5 του παιχνιδιού χωρίς να έχει κλείσει την συμφωνία με την Paramount, παρά την διαμαρτυρία του Micklus, προφανώς βασιζόμενος στην προηγούμενη άδεια. Guess What? Η Paramount έκανε αγωγή και στοίχισε πολλά λεφτά τόσο στην Adventure International όσο και στην Micklus inc.
Ποια έκδοση να παίξετε: Αυτή για CoCo
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
9. Netrek (1988) Developer: Scott Silvey, Kevin Smith Publisher:- Format:Unix
Ένα επιτυχημένο παιχνίδι σαν το Empire δεν θα έμενε μόνο στο PLATO. To 1982 ένας φοιτητής του Berkeley, ο David Davis, άρχισε την ανάπτυξη του Trek82, ενός παιχνιδιού για Unix γραμμένο σε C, μεταφέροντας το Empire που είχε παίξει από μνήμης. Ένας εργαζόμενος του πανεπιστημίου, ο Chris Guthrie, ενδιαφέρθηκε για το project και τον σύστησε στους Jef Poskanzer και Craig Leres που εκείνη την περίοδο δούλευαν στο Conquest, την μεταφορά του παιχνιδιού του Silas Warner που βασιζόταν στην πρώτη, strategy, έκδοση του Empire. Ο David πήρε στοιχεία από το παιχνίδι τους και με την βοήθεια του Guthrie έφτιαξαν το βελτιωμένο Trek83, ενώ υπήρξε στην συνέχεια προσθήκη ρομπότ από τους Ed James και Nick Lai, για να γεμίζουν τις ομάδες που δεν είχαν αρκετούς παίκτες και να μπορείς να κάνεις single player εξάσκηση.
Το 1986 βγήκε το γραφικό περιβάλλον X Window System και ο Chris Guthrie με τον Ed James μετέφεραν το παιχνίδι εκεί, ονομάζοντας το XTrek. H βελτίωση ήταν τεράστια. Τώρα είχαμε γραφικά υψηλής ανάλυσης αντί για ASCII χαρακτήρες του Trek82 και πλέον χρήση mouse, δεν χρειαζόταν πια να γράφεις τις εντολές.
Το 1988 οι Scott Silvey και Kevin Smith έφτιαξαν το Xtrek II, βελτιώνοντας την στρατηγική, το teamwork, προσθέτοντας διαφορετικούς τύπους διαστημοπλοίων και ένα ranking system. Αλλά η μεγάλη αλλαγή ήταν ότι χώρισαν το παιχνίδι σε client και server, οπότε πλέον το rendering δεν γινόταν από τον server αλλά τοπικά. Αφού πλέον ήταν ανεξάρτητο από το X Windows και μπορούσε να παιχθεί σε απομακρυσμένα δίκτυα, πέταξαν το X και το ονόμασαν Netrek.
To Netrek ήταν το πρώτο ομαδικό internet game και το παιχνίδι που ξεκίνησε ουσιαστικά τα esports όπως τα γνωρίζουμε σήμερα. Σε αντίθεση με τον πρόγονο του, το Empire, αυτό ήταν πραγματικά real time (στο Empire το update της οθόνης γινόταν πολύ αργά). Ο βασικός σκοπός του παιχνιδιού παραμένει όμως ο ίδιος. Δύο ομάδες των οκτώ παικτών πρέπει να κατακτήσουν τους 40 πλανήτες του γαλαξία μεταφέροντας σε αυτούς στρατό. Οι ομάδες φτιάχνονταν σε πανεπιστήμια της χώρας με χιουμοριστικά ονόματα όπως Will Riot for Food και Lagg U (το μόνιμο πρόβλημα των online gamers). Το σημαντικότερο είναι ότι το παιχνίδι είναι open source, οπότε δεν κινδυνεύει να σταματήσει αν η εταιρία ανάπτυξης κλείσει. Κάποιος θα πάρει την σκυτάλη να συνεχίσει και έτσι το παιχνίδι παίζεται αδιάκοπα πάνω από 20 χρόνια μετά.
Ποια έκδοση να παίξετε: φυσικά δεν έμεινε το παιχνίδι σε συστήματα Unix, στην συνέχεια μεταφέρθηκε το client software και σε προσωπικούς υπολογιστές, μάλιστα πρώτα βγήκε στην Amiga και μετά στο PC. Σήμερα μπορείτε να το παίξετε στο http://www.netrek.org/
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
10. Decwar (1978) Developer: Jeff Potter, Bob Hysick Publisher:- Format: PDP-10
To WAR είχε γραφτεί για τον CDC 6600 supercomputer στο πανεπιστήμιο του Austin το 1974. Ήταν μια 2 player εκδοχή του κλασικού Star Trek όπου αντί να παίζεις μόνος ο κάθε παίκτης είχε ένα διαστημόπλοιο και κυνηγούσε τον άλλο. Όταν μεταφέρθηκε στον DEC PDP-10 στο ίδιο πανεπιστήμιο είχε πολλές βελτιώσεις που το έκαναν τελείως διαφορετικό από το ορίτζιναλ. Πλέον ήταν ένα real time multiplayer game που επέτρεπε μέχρι 18 παίκτες. Χωρίζονταν σε δύο ομάδες, Federation και Klingon, και ο κάθε παίκτης διάλεγε ένα διαστημόπλοιο. Αν υπήρχε ανισορροπία, ο υπολογιστής σε έβαζε αυτόματα στην ομάδα με τους λιγότερους παίκτες. Αν πέθαινες μπορούσες να κάνεις respawn παίρνοντας το ίδιο σκάφος. Υπήρχε και ένα Romulan διαστημόπλοιο που το έλεγχε ο υπολογιστής και ήταν πανίσχυρο, με άπειρα torpedoes.
Όπως και στο Star Trek, τα πάντα στοιχίζουν ενέργεια: οι ασπίδες, τα phasers, το life support, κλπ. οπότε η σωστή διαχείριση της ήταν απαραίτητο. Το βασικό όμως ήταν οι βάσεις όπου γέμιζες ενέργεια και έκανες επισκευές και φυσικά ήταν ο κύριος στόχος των αντιπάλων. Αν καταστρέψεις ένα διαστημόπλοιο θα κάνει respawn, αν καταστρέψεις τις βάσεις game over. Σημαντικό ρόλο έπαιζε και η κατάκτηση πλανητών όπου σταδιακά οχυρώνονται και μπορούν να μετατραπούν σε βάσεις. Φυσικά προστέθηκε και επικοινωνία μεταξύ των παικτών για να συντονίσεις επιθέσεις ή να ζητήσεις βοήθεια.
Το παιχνίδι πουλιόταν και εμπορικά, με την κάθε κασέτα να στοιχίζει 50$. Μια τέτοια κασέτα αγόρασε ο Bill Louden της Compuserve και το έδωσε στην Kesmai για να το κάνει εμπορικό παιχνίδι, αφού στο πανεπιστήμιο είχαν ξεχάσει να γράψουν ότι απαγορεύεται η εμπορική χρήση, και έτσι γεννήθηκε το MegaWars χωρίς ποτέ να πληρώσουν δικαιώματα. Σταδιακά το παιχνίδι απέκτησε πολλές βελτιώσεις ώσπου έγινε πολύ διαφορετικό από το ορίτζιναλ, όπως διαφορετικά είδη διαστημοπλοίων, πλανητική οικονομία, διαφορετικές στρατηγικές και σενάρια και φυσικά όλες οι αναφορές στο Star Trek αφαιρέθηκαν για λόγους copyright. To παιχνίδι βγήκε το 1983 στην Compuserve και έτρεχε μέχρι το 1998.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
11. Star Fleet I: The War Begins (1983) Developer: Trevor Sorensen Publisher: Interstel Platform: DOS κ.α.
O dr. Trevor Sorensen είχε παίξει το Star Trek του Mayfield στο πανεπιστήμιο του Kansas όπου φοιτούσε στα μέσα της δεκαετίας του '70. Επειδή είχε σκεφτεί πολλές βελτιώσεις αποφάσισε να φτιάξει την δική του έκδοση, αρχικά για ένα HP9830 με 4Κ! σε BASIC και στην συνέχεια στους DEC PDP και VAX, σε Fortran.
Εκεί το παιχνίδι απέκτησε πολλές προσθήκες, όπως captain's log, ranking system όπου έβλεπες τις προαγωγές και πως τα πήγαιναν οι άλλοι παίκτες, ώστε να υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ τους, την δυνατότητα να στείλεις mail σε άλλους παίκτες, και μια "εφημερίδα" που ενημέρωνε για τις αλλαγές του παιχνιδιού αλλά και εξιστορούσε και περιστατικά που συνέβαιναν στους παίκτες.
Καθώς ανέπτυσσε μια πολύ εξελιγμένη συνέχεια, την X, άλλαξε πορεία και την εγκατέλειψε καθώς βγήκε ο IBM PC, ένας προσωπικός υπολογιστής που επιτέλους ήταν αρκετά δυνατός να τρέξει στο Starfleet. Έτσι ίδρυσε μια εταιρία, την Cygnus, και ξεκίνησε την ανάπτυξη και στην συνέχεια πώληση, η διανομή γινόταν από την ίδια την εταιρία, του παιχνιδιού. Αφού τα δικαιώματα για το Star Trek δεν ήταν διαθέσιμα, η εμπορική έκδοση του παιχνιδιού αφαίρεσε όλες τις αναφορές στην σειρά. Αν και προφανώς η έκδοση ήταν κομμένη σε σχέση με αυτή για DEC, απέσπασε πολύ καλές κριτικές.
Η επιτυχία του παιχνιδιού έφερε μεταφορές για πολλά άλλα συστήματα αλλά και τράβηξε το ενδιαφέρον της Electronic Arts, που έγινε στην συνέχεια ο publisher του παιχνιδιού ενώ η Cygnus άλλαξε ονομασία και έγινε Interstel. Το παιχνίδι μπήκε στα 150 καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών του Computer Gaming World.
Ποια έκδοση να παίξετε: Προτιμώ το interface του Macintosh αλλά μπορείτε να δείτε και αυτή για Amiga/ST. Αν και μιλάμε για ένα πολύ κλασικό παιχνίδι που είναι πολύ εθιστικό όταν το μάθεις, οι χρήστες του lemon amiga δεν μπορούν να δουν πέραν των ASCII γραφικών και έδωσαν στο παιχνίδι βαθμολογία 4.8, προφανώς χωρίς καν να το παίξουν.
 

Leon

Retro Member
Messages
210
Reaction score
827
Points
93
12. Star Fleet II: Krellan Commander (1989) Developer: Trevor Sorensen, Mark Baldwin Publisher: Interstel Platform: DOS
To Starfleet X που ανέπτυσσε ο Trevor Sorensen θα είχε πολλές προσθήκες όπως νέα είδη διαστημοπλοίων, πλανήτες, αποικίες και πλέον δεν ήταν ο σκοπός απλά να καταστρέψεις διαστημόπλοια Klingon σε ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, όπως σε όλα τα Star Trek games, αλλά να προστατέψεις τις βάσεις σου και να διώξεις τον εχθρό από την περιοχή σου. Η έκδοση αυτή σταμάτησε στο playtesting γιατί προτεραιότητα έγινε η ανάπτυξη του πρώτου παιχνιδιού στους προσωπικούς υπολογιστές.
Μετά την επιτυχία του Star Fleet I, ο Sorensen ξανάπιασε την έκδοση X και με την βοήθεια του Mark Baldwin (θα τον δούμε αργότερα) το ανέπτυξε για IBM PC, αλλά με τόσες πολλές προσθήκες που πλέον ήταν πολύ διαφορετικό, και πολύ πιο περίπλοκο παιχνίδι από τον προκάτοχο του. Πλέον παίρνετε τον ρόλο ενός Kling...ε θέλω να πω Krellan και αναλαμβάνετε διαφόρων ειδών αποστολές μέσα στα σύνορα της Federation με σκοπό να φτάσετε στον βαθμό του ναυάρχου.
Το παιχνίδι δεν έφτασε ποτέ την επιτυχία του προκατόχου. Ήταν γεμάτο bugs, με αποτέλεσμα να κρασάρει συνεχώς, τα ASCII γραφικά ήταν πολύ ξεπερασμένα για το 1989, και βέβαια ήταν πολύ βαθύ σε σχέση με το πολύ απλούστερο Starfleet I. To Computer Game World το έβαλε στα 50 χειρότερα παιχνίδια όλων των εποχών, στο ίδιο τεύχος που ο προκάτοχος του ήταν στα 150 καλύτερα. Αξίζει τόσο κακής κριτικής; Με την patched έκδοση και φυσικά με διάβασμα του manual και παίξιμο του tutorial, γίνεται ένα από τα καλύτερα Star Trek παιχνίδια που υπάρχουν αλλά μόνο για τους φανατικούς του είδους, που μπορούν να αντιμετωπίσουν αυτόν το βαθμό πολυπλοκότητας.
Δυστυχώς η patched έκδοση δεν βγήκε ποτέ ξεχωριστά (μόνο ως update) αφού μετά από ένα hostile takeover της Interstel ο Sorensen εκδιώχθηκε από την ίδια του την εταιρία και η ίδια έκλεισε τις πόρτες της το '92. Η έξοδος του από την βιομηχανία του gaming δεν το χάλασε βέβαια, αφού στην συνέχεια είχε λαμπρή καριέρα στην αεροναυπηγική. Εργάστηκε στην NASA (υπεύθυνος για την σεληνιακή αποστολή Clementine), στο υπουργείο αμύνης, καθηγητής στο KU Aerospace Engineering Department και στο Hawaii Space Flight Laboratory.
Ποια έκδοση να παίξετε: Την 1.5b patched για DOS.
 
Top