2001: A Game Odyssey

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
25. Moonlander (1973) Developer: Jack Burness Publisher: - Platform: DEC GT40
Ο Burness είδε από κοντά την εκτόξευση της τελευταίας αποστολής Apollo, την 17 το 1972, και η εμπειρία του έμεινε αποτυπωμένη στο μυαλό του. Όταν η DEC ζήτησε ένα software demo για το νέο τερματικό της DEC GT40 για τους PDP-10 και 11 υπολογιστές της που χρησιμοποιούσε vector graphics ο Burness κέρδισε το συμβόλαιο και ξεκίνησε την ανάπτυξη του παιχνιδιού στις αρχές του 1973 και κράτησε μόλις 10 μέρες. Το παιχνίδι πλέον ήταν real time, ενώ χρησιμοποιούσε τα vector graphics για να δείξουν μια τομή του σεληνιακού τοπίου. Η σεληνιακή άκατος ελεγχόταν με light pen που πατάγατε πάνω στην οθόνη και χρησιμοποιούσε ρεαλιστικά physics. To παιχνίδι ήταν γραμμένο σε PDP-11 assembly αφού το τερματικό είχε μια PDP-11 CPU κάνοντας το ένα αυτόνομο υπολογιστή. Για τα ακριβή χαρακτηριστικά της ακάτου, ο Burness πήγε στο ΜΙΤ όπου συμμετείχαν στην ανάπτυξη της, ώστε να βρει βάρος, πόσα καύσιμα έκαιγε κλπ. Δεν είχε παίξει το ορίτζιναλ παιχνίδι του Storer αλλά είχε παίξει διάφορες παραλλαγές του που ήδη κυκλοφορούσαν.
Αυτό το παιχνίδι είχε δει ο Howard Delman σε μια επίσκεψη στο κέντρο έρευνας της NASA, οπότε όταν μαζί με τον Rick Moncrief ανέπτυξαν το πρώτο vector system της Atari, αποφάσισαν ότι αυτό θα ήταν το πρώτο παιχνίδι του που ονόμασαν Lunar Lander. Βέβαια πλέον δεν χρησιμοποιούσε light pen αλλά ένα κουμπί για την ώθηση και δύο για την περιστροφή, ενώ πλέον δεν ήταν ένα hardcore simulation αλλά ένα arcade game. Φυσικά η Atari δεν πλήρωσε δεκάρα ούτε στον Storer ούτε στον Burness για την ιδέα, αλλά το Moonlander χρησιμοποιήθηκε ως προηγούμενο έργο ώστε να εμποδιστεί η προσπάθεια της Atari να πατεντάρει ένα ολόκληρο genre. Από το Lunar Lander του 1979, προέρχονται όλα τα υπόλοιπα παιχνίδια του είδους.

Ποια έκδοση να παίξετε: ο κώδικας του παιχνιδιού υπάρχει, οπότε πιστεύω είναι θέμα χρόνου να γίνει emulation του DEC GT40. Είχε βγει μία έκδοση του παιχνιδιού για iPad αλλά δεν έχω για να το τσεκάρω και ίσως να μην είναι πλέον διαθέσιμο. Οπότε θα πάμε σε κάτι πιο arcade, μία έκδοση του Lunar Lander της Atari, στο μοναδικό home σύστημα που χρησιμοποιεί vector graphics, το Moon Lander για το Vectrex. Ένα homebrew παιχνίδι του 1997 για την αγαπητή κονσόλα. Όσοι έχετε vector display, ή θυμάστε πως ήταν από τα παλιά τα χρόνια που παίζατε arcades, γνωρίζετε ότι είναι πολύ διαφορετικό και το emulation δεν το απεικονίζει σωστά. 'Οσοι τυχεροί έχετε Vectrex λοιπόν...
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
26. Penny Arcade (1979) Developer: Bill Budge Publisher:Apple Platform: Apple II
O Bill Budge πρωτοσυνάντησε υπολογιστές ως μαθητής γυμνασίου στο Σαν Φρανσίσκο στα τέλη της δεκαετίας του '60. Ένας καθηγητής δίδασκε μαθηματικά υπολογιστών και είχε κλείσει συμφωνία με μια εταιρία ώστε οι μαθητές να χρησιμοποιούν τον IBM 1401. Έγραφαν τον κώδικα στο χέρι, ο καθηγητής έστελνε τον κώδικα στην εταιρία και μετά έπαιρναν πίσω ένα τυπωμένο χαρτί για να δουν αν το πρόγραμμα τους είχε δουλέψει. Ο νεαρός Bill κόλλησε και πέρασε τα δύο τελευταία χρόνια του γυμνασίου προγραμματίζοντας. Ο καθηγητής κατάφερε να κλείσει μια συμφωνία με μια άλλη εταιρία και εγκατέστησε ένα τερματικό στο γυμνάσιο που συνδεόταν με ένα HP 2100 που είχε την HP time shared BASIC. Εκεί προγραμμάτισε παιχνίδια όπως τρίλιζα και Go.
To σαράκι του προγραμματισμού του έμεινε και στο πανεπιστήμιο. Ενώ ξεκίνησε ως φιλόλογος έκανε το bachelor και το διδακτορικό του στο Berkeley στους υπολογιστές. Το 1978, καθώς δούλευε στο διδακτορικό του, αγόρασε έναν Apple II που τότε στοίχιζε γύρω στα 2,000$, πολλά λεφτά για την εποχή. Δανείστηκε χρήματα από τους γονείς του για να τον αγοράσει και μάλλον ήταν η καλύτερη επένδυση που έκαναν στην ζωή τους, αφού ο Bill Budge (όπως θα δούμε αργότερα) έγινε ένας από τους σημαντικότερους game designers της πρώιμης εποχής των υπολογιστών και μάγος των γραφικών.
Εθίστηκε με το Breakout του Apple II από τον Wozniak και μπορούσε να το παίζει τέλεια. Άρχισε να παίζει με τον κώδικα για να το κάνει δυσκολότερο, ταχύτερο, με καλύτερα physics. Φυσικά η BASIC, που ήταν προγραμματισμένο το Breakout, δεν ήταν αρκετή οπότε έτσι άρχισε να μαθαίνει assembly και πλέον να χρησιμοποιεί το hi-res display του Apple II (280x192) που ήταν τεράστια διαφορά από το low-res 40x40 του Breakout. Οι line drawing αλγόριθμοι που ανέπτυξε τον οδήγησαν στο πρώτο του παιχνίδι, το Penny Arcade, ένα κλώνο του Pong.
Το παιχνίδι είναι πιο περίπλοκο από το pong αφού υπάρχουν διαφορετικά modes με διάφορα εμπόδια (από απλό φιλέ τένις, μέχρι πιο περίπλοκα) έχει βαρύτητα και παίζεται με τα padles που έρχονταν με τον Apple II (o στάνταρ χειρισμός παιχνιδιών πριν το joystick). Έστειλε το παιχνίδι του στην Apple όπου εκδόθηκε μαζί με άλλα παιχνίδια στο Apple Tapes, μια σειρά εισαγωγικών προγραμμάτων για τον Apple II plus. Για τον κόπο του η Apple του έδωσε ένα εκτυπωτή. Τι και αν έγραψαν το όνομα του λάθος στα credits, ήταν το πρώτο παιχνίδι που εξέδωσε και που θα τον οδηγούσε σε μια λαμπρή καριέρα.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
27. Tranquility Base (1979) Developer: Bill Budge Publisher: Stoneware Platform: Apple II
To επόμενο σημαντικό γεγονός στην πορεία του Bill Budge ήταν η συνάντηση του με τον Al Remmers, ένα πωλητή που ταξίδευε και πουλούσε οκτάιντσα disk drives σε μαγαζιά υπολογιστών. Συμφώνησαν ο Budge να φτιάχνει παιχνίδια και ο Remmers να τα πουλάει στα μαγαζιά και να μοιράζονται τα κέρδη. Ο Budge έπαθε πλάκα όταν είδε το πρώτο τσεκ για 7,000$. Παράτησε το διδακτορικό του στο Berkeley και αφοσιώθηκε στην ανάπτυξη παιχνιδιών. Τα παιχνίδια του δεν ήταν πρωτότυπα, ήταν αντιγραφές arcade games, αλλά ήταν ό,τι καλύτερο κυκλοφορούσε σε υπολογιστές. Έκαναν τεράστια επιτυχία και τον καθιέρωσαν ως τον γκουρού των γραφικών για τον Apple II. Όταν ο Remmers προσέγγισε τον Richard Garriott για να κλείσει συμφωνία για την πώληση του Akalabeth, o νεαρός Richard αισθάνθηκε δέος ότι θα ήταν στην ίδια εταιρία (την California Pacific που δεν κράτησε πολύ) με τον Bill Budge.
To Tranquility Base είναι ένα τέτοιο πρώιμο παιχνίδι του Bill Budge, κλώνος του Moon Lander. Βελτίωσε του αλγόριθμους για line drawing που είχε αναπτύξει, προσέθεσε μια πρώιμη μορφή antialiasing για να δείχνει πιο ομαλό το σεληνιακό τοπίο και χρησιμοποίησε απλοϊκά (αλλά εντυπωσιακά για την εποχή) physics. Το παιχνίδι είναι πολύ δύσκολο. Ακόμα και οι εξπέρ του Moon Lander της Atari θα τα βρουν σκούρα, αφού η άκατος χωράει ίσα ίσα στα σημεία που μπορεί να προσγειωθεί ενώ και τα physics είναι πιο ρεαλιστικά, δίνοντας λιγότερα περιθώρια λάθους, από το coin-op.
Όλους αυτούς τους αλγόριθμους γραφικών που ανέπτυξε, τους εξέδωσε ως ένα 3D graphics system, με το οποίο οι χρήστες θα μπορούσαν να αναπτύξουν τα δικά τους παιχνίδια. Το πρόγραμμα πούλησε σχεδόν όσο τα παιχνίδια του. Ήταν το πρώτο construction set που έφτιαξε, πριν το εμβληματικό Pinball Construction Set που θα τον έβαζε στο Hall of Fame των σημαντικότερων προγραμματιστών computer games, αλλά αυτό είναι ιστορία για μια άλλη φορά.
και το 3D Graphics System που όμως δεν έχει προοπτική αφού η διαίρεση δεν ήταν το φόρτε του πολύ αργού 6502. Παρόλα αυτά θα δούμε αργότερα το Flight Simulator που κατάφερε να έχει προοπτική.

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να παρατηρήσω ότι όλοι αυτοί οι πρώιμοι game designers ήταν ιδιαίτερα προνομιούχοι, γόνοι εύπορων οικογενειών που μπορούσαν να σπουδάσουν τα βλαστάρια τους στα καλύτερα πανεπιστήμια και να τους αγοράσουν υπολογιστές που κόστιζαν όσο ένα αμάξι. Καμία σχέση με το δεύτερο κύμα αυτοδίδακτων προγραμματιστών, παιδιών της εργατικής τάξης της Αγγλίας που μπόρεσαν να αποκτήσουν φτηνούς υπολογιστές χάρη στους Sinclair και Tramiel και έφεραν φρέσκο αέρα στο gaming, βασισμένοι στα τελείως διαφορετικά τους βιώματα.
 

other_reality2

Retro Starter
Messages
7
Reaction score
11
Points
3
Leon, έχεις ξεκινήσει ένα εντυπωσιακό εγχείρημα, που μόλις χτες το βράδυ αντιλήφθηκα. Είδα και τα πρώτα ποστ του θέματος στο GRM, εύχομαι καλή συνέχεια καθώς έχει μεγάλο ενδιαφέρον αυτό που ξεκίνησες.

Παρόλο που αναφέρθηκε ήδη, πιστεύω πως το να προχωρήσει αυτό το εγχείρημά σου σε μια έκδοση βιβλίου, είναι κάτι που θα πρέπει να το δεις πιο ζεστά, μιας και πραγματικά έχεις "δημοσιογραφική πένα", και όπως ο ίδιος διαπίστωσες, οι αντίστοιχες εμπορικές προτάσεις δεν είναι και τόσο καλές. Όπως και να έχει, θα παρακολουθώ τα ποστ αυτά!
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
Leon, έχεις ξεκινήσει ένα εντυπωσιακό εγχείρημα, που μόλις χτες το βράδυ αντιλήφθηκα. Είδα και τα πρώτα ποστ του θέματος στο GRM, εύχομαι καλή συνέχεια καθώς έχει μεγάλο ενδιαφέρον αυτό που ξεκίνησες.

Παρόλο που αναφέρθηκε ήδη, πιστεύω πως το να προχωρήσει αυτό το εγχείρημά σου σε μια έκδοση βιβλίου, είναι κάτι που θα πρέπει να το δεις πιο ζεστά, μιας και πραγματικά έχεις "δημοσιογραφική πένα", και όπως ο ίδιος διαπίστωσες, οι αντίστοιχες εμπορικές προτάσεις δεν είναι και τόσο καλές. Όπως και να έχει, θα παρακολουθώ τα ποστ αυτά!
Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια. Δυστυχώς τα posts στο GRM χάθηκαν στην συντριπτική τους πλειοψηφία μετά την επίθεση και έκανα την πατάτα να μην έχω αποθηκεύσει τοπικά τα κείμενα, οπότε φτου και από την αρχή. Όσο για το βιβλίο, ναι όταν το ολοκληρώσω κάααααποια στιγμή (είναι τεράστιο το εγχείρημα και θα πάρει πολύ καιρό) θα πρέπει να το φτιάξω και να το ανεβάσω ως pdf στο internet (ελπίζω οι διαχειριστές του φόρουμ να έχουν την καλοσύνη να το φιλοξενήσουν). Θα μπουν τα entries οργανωμένα χρονολογικά, αφού τώρα απλά γράφω ανάλογα με τα κέφια και με τι μου κινεί το ενδιαφέρον.

Το καλό με το φόρουμ είναι ότι έχεις και feedback και προτάσεις για το τι πρέπει να μπει. Είναι πράγματα στα οποία δεν έχω καταλήξει. Σκέφτομαι χρονικό όριο το 1989 πχ, αλλά δεν είμαι σίγουρος ακόμα. Στο αντίστοιχο στο GRM είχα προσθέσει παιχνίδια του '90 που είχαν βγει σε '80s υπολογιστές. Αλλά το γ@#&$@$νο το PC μου δημιουργεί πρόβλημα στο τεχνολογικό όριο αφού εκεί τα πράγματα είναι πολύ δυσδιάκριτα. Προφανώς δεν με ενδιαφέρει να γράψω για το Doom, οπότε δυσκολεύομαι να πω τι μπαίνει και τι όχι.
Και άντε μένω στο 1989 (που είναι ο πιο εύκολος κανόνας που δεν προκαλεί πονοκέφαλο), αν ένα computer game είναι conversion από κονσόλα ή arcade, μετράω την αρχική κυκλοφορία του παιχνιδιού ή την χρονιά που βγήκε στους υπολογιστές; Παράδειγμα: το PC Kid βγήκε για το PC Engine στο τέλος του 1989 αλλά μεταφέρθηκε στην Amiga (όπου είναι καλύτερο από το ορίτζιναλ) ως BC Kid το 1992. Μπαίνει ή δεν μπαίνει; Ακούω γνώμες. :)
 

other_reality2

Retro Starter
Messages
7
Reaction score
11
Points
3
Προσωπικά, θα έλεγα να μαλακώσεις τα όρια τεχνιέντως, και κατά το δοκούν. Ας πούμε, ως το 1990, με παιχνίδια που ίσως είναι μεταγενέστερα, όμως τρέχουν σε μηχάνημα εντός των ορίων, όπως π.χ το BC Kid που ανέφερες.

Στο δια ταύτα, μερικοί τίτλοι που μου έρχονται στο μυαλό (σύμφωνα και με αυτά που είδα ως τώρα να ποστάρεις) και που ίσως σου προκαλέσουν το ενδιαφέρον, είναι οι παρακάτω:

Timothy Leary's Mind Mirror (1985, Apple II, MS-DOS, Atari 8-bit , C64)
Δεν έχει να κάνει τόσο με το πραγματικό περιεχόμενο του προγράμματος/παιχνιδιού, όσο με την ιστορία του ίδιου του δρ. Timothy Leary, που ήταν εξαιρετικά πολυτάραχη και ίσως αποτελεί υλικό για ένα ολόκληρο βιβλίο από μόνη της.

Drug Wars (1984, MS-DOS)
Το περιεχόμενο αυτού του turn based strategy, σε συνδυασμό με την εποχή της κυκλοφορίας του, νομίζω πως σηκώνει κουβέντα!

Rockstar Ate My Hamster (1988 Amiga, C64, ZX Spectrum, Atari ST, Amstrad CPC)
Παραμένει ίσως το πιο χαρακτηριστικό δείγμα ευφάνταστης και χιουμοριστικής προσέγγισης στο κλασικό home computer gaming.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
28. Jupiter Lander (1981) Developer: HAL Laboratory Publisher: Commodore Platform: VIC-20, C64
To πρώτο παιχνίδι του Commodore 64 ήταν ένα Lunar Lander game και μάλιστα Ιαπωνικό! Αναπτύχθηκε από τον Hitoshi Suzuki της HAL το 1981 για τον VIC-20. Την HAL θα την γνωρίζετε περισσότερο για τα παιχνίδια της στις κονσόλες της Nintendo, όπως το Kirby και ότι από εκεί ξεκίνησε ο Satoru Iwata (μετέπειτα CEO της Nintendo που δυστυχώς πέθανε το 2015) το 1980 ως part-time προγραμματιστής. Μάλιστα ο Iwata ήταν otaku της Commodore. O πρώτος του υπολογιστής ήταν ένας Commodore PET ενώ πήγαινε στα γραφεία της Commodore Tokyoμετά το σχολείο για να βοηθήσει τον Terakura, ο οποίος τότε ασχολιόταν με την ανάπτυξη του VIC-20.
O VIC-20 βγήκε πρώτα στην Ιαπωνία τον Οκτώβρη του 1980, την ίδια χρονιά που ιδρύθηκε η HAL Laboratory, ως VIC-1001 και υποστήριζε χαρακτήρες katakana. Την δεκαετία του '80 υπήρχε η φοβία των Αμερικανών ότι οι Ιάπωνες θα κυριαρχήσουν οικονομικά με την υψηλή και φτηνή τεχνολογία τους (δείτε πχ το Rising Sun του Crighton που έχει γίνει και ταινία με τον Sean Connery). O Tramiel φοβούμενος των ερχομό των φτηνών ιαπωνικών υπολογιστών αποφάσισε να κάνει ένα...preemptive strike και να γίνει πρώτος "Ιάπωνας" λανσάροντας ένα φτηνό υπολογιστή εκεί. Οι υπολογιστές της Commodore μπορεί τελικά να μην έπιασαν στην χώρα του ανατέλλοντος ήλιου αλλά ο C64 κατάφερε να δημιουργήσει ένα μικρό αλλά φανατικό κοινό που εισήγαγε παιχνίδια από την Ευρώπη και την Αμερική.
Η HAL, λοιπόν, πριν γίνει πασίγνωστη για την συνεργασία της με την Nintendo ξεκίνησε βγάζοντας παιχνίδια για τον VIC-20, τον C64 και τον MSX.

Ποια έκδοση να παίξετε: αν και κάποιοι λένε VIC-20 προτιμώ την έκδοση για C64 που έχει καλύτερα γραφικά και ήχο. Βέβαια το έχω απορία πως αποφάσισαν να ονομάσουν το παιχνίδι Jupiter Lander, αφού ο Δίας είναι γίγαντας αερίων και δεν έχει κάπου να προσεδαφιστείς. Δεν μπορούσαν να το πουν Mars Lander ξερωγώ;
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
Προσωπικά, θα έλεγα να μαλακώσεις τα όρια τεχνιέντως, και κατά το δοκούν. Ας πούμε, ως το 1990, με παιχνίδια που ίσως είναι μεταγενέστερα, όμως τρέχουν σε μηχάνημα εντός των ορίων, όπως π.χ το BC Kid που ανέφερες.

Στο δια ταύτα, μερικοί τίτλοι που μου έρχονται στο μυαλό (σύμφωνα και με αυτά που είδα ως τώρα να ποστάρεις) και που ίσως σου προκαλέσουν το ενδιαφέρον, είναι οι παρακάτω:

Timothy Leary's Mind Mirror (1985, Apple II, MS-DOS, Atari 8-bit , C64)
Δεν έχει να κάνει τόσο με το πραγματικό περιεχόμενο του προγράμματος/παιχνιδιού, όσο με την ιστορία του ίδιου του δρ. Timothy Leary, που ήταν εξαιρετικά πολυτάραχη και ίσως αποτελεί υλικό για ένα ολόκληρο βιβλίο από μόνη της.

Drug Wars (1984, MS-DOS)
Το περιεχόμενο αυτού του turn based strategy, σε συνδυασμό με την εποχή της κυκλοφορίας του, νομίζω πως σηκώνει κουβέντα!

Rockstar Ate My Hamster (1988 Amiga, C64, ZX Spectrum, Atari ST, Amstrad CPC)
Παραμένει ίσως το πιο χαρακτηριστικό δείγμα ευφάνταστης και χιουμοριστικής προσέγγισης στο κλασικό home computer gaming.
Ναι για τα όρια θα το δω, ευτυχώς έχω να γράψω για πολλά παιχνίδια της δεκαετίας του '80 οπότε είναι πονοκέφαλος για αργότερα. Το Drug Wars και το Rockstar ήταν στα υπόψιν (κρατάω spreadsheet με τα παιχνίδια που σκοπεύω να συμπεριλάβω) και θα γράψω για αυτά αλλά το Mind Mirror αν και το γνώριζα το είχα ξεχάσει τελείως. Σε ευχαριστώ που μου το θύμισες και φυσικά θα μπει ακριβώς λόγω Leary. Προστίθεται στην λίστα! :)
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
29. Retrofire! (1983) Developer: Tom Hudson Publisher: ANALOG Computing Platform: Atari 8-bit
Το Retrofire είναι ένα Moon Lander παιχνίδι, αλλά εδώ για πρώτη φορά είναι σε 3 διαστάσεις (ισομετρικό). Πρέπει να προσγειωθείτε στον δορυφόρο του Δία την Ιώ. Ένας σταυρός δείχνει που πρέπει να προσεδαφιστείτε. Στην αρχή το έδαφος δείχνει επίπεδο αλλά όσο κατεβαίνετε βλέπετε το ανάγλυφο του εδάφους που γίνεται όλο και πιο λεπτομερές όσο πιο χαμηλά βρίσκεστε (θα μπορούσαμε να το πούμε tessellation). Εκτός από το να σκάσετε στο έδαφος όπως στα υπόλοιπα παιχνίδια του είδους, κινδυνεύετε και από την ραδιενέργεια. Όσο είστε ψηλά από την ραδιενέργεια του Δία, οπότε πρέπει να κατεβείτε όσο το δυνατόν γρηγορότερα αλλά και χαμηλά από τα πολλά ηφαίστεια του δορυφόρου όπου όσο δυσκολεύει το παιχνίδι τόσο περισσότερα γίνονται.
Ένα πολύ μικρό type-in πρόγραμμα (μόλις 5kb) το οποίο εκδόθηκε στο ANALOG Computing, περιοδικό για Atari υπολογιστές. Ο Tom Hudson ήταν αρθρογράφος του περιοδικού και είχε δημοσιεύσει πολλά τέτοια μικρά διαμαντάκια (συνήθως κλώνοι arcade games), επιδεικνύοντας μεγάλη προγραμματιστική δεινότητα. Το αρχικό αυτό ενδιαφέρον του για το 3D στο Retrofire! είχε τεράστια σημασία για την εξέλιξη των 3D Computer Graphics. Επόμενο βήμα ήταν ένας 3D object viewer που επίσης εξέδωσε στο περιοδικό. Μετά το ANALOG ασχολήθηκε με τον Atari ST όπου ανέπτυξε το διάσημο πρόγραμμα γραφικών Degas αλλά και το CAD-3D. Μπορεί αυτό το πρόγραμμα να μην το γνωρίζετε αλλά σίγουρα γνωρίζετε την συνέχεια του, το 3D Studio που έγραψε ο ίδιος μαζί με τους Yost, Powel και Silva το 1990 και εκδόθηκε από την Autodesk. Έτσι από την προσσελήνωση του Apollo 11, πήγαμε στο Moon Landing game και φτάσαμε στο πιο διάσημο 3D computer graphics software.

Μιας και δεν βρήκα βίντεο του Retrofire! στο youtube δείτε το Cornestone που δημιουργήθηκε από τον Tom Hudson για την προώθηση του 3D Studio και είναι ένα από τα πιο διάσημα demo όλων των εποχών.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
30. Planetary Defense (1984) Developer: Tom Hudson Publisher: ANALOG Computing Platform: Atari 8-bit
To παιχνίδι είναι μια παραλλαγή του Missile Command. Ελέγχετε ένα διαστημικό σταθμό σε τροχιά γύρω από ένα πλανήτη και πρέπει να καταστρέψετε βόμβες που στοχεύουν τον πλανήτη σημαδεύοντας τες με τον σταυρό. Προσοχή να μην είστε την πίσω πλευρά του πλανήτη γιατί αλλιώς τα πυρά σας καταστρέφουν μέρος του πλανήτη. Αν οι βόμβες που τρώνε σιγά σιγά τον πλανήτη φτάσουν στον πυρήνα, game over. To ενδιαφέρον είναι ότι επέτρεπε την χρήση του KoalaPad, ένα graphic tablet της εποχής που απευθυνόταν κυρίως σε παιδιά και ερχόταν με πρόγραμμα ζωγραφικής, που έδινε καλύτερο έλεγχο από το joystick. Απλό και εθιστικό, ό,τι πρέπει για να περάσετε την ώρα σας.

Ποια έκδοση να παίξετε: Το Planetary Defense 2012 από το site του δημιουργού που έχει φτιαχτεί για μοντέρνους emulators και ειδικά για τον Colleen για Android. Πλέον μπορείτε να το παίξετε με το touch screen του κινητού σας και το σκορ ανεβαίνει σε online leaderboard. Αυτή η έκδοση προσθέτει "terraforming" που δεν υπήρχε στην αρχική λόγω περιορισμού μνήμης αφού πολλοί Atari users είχαν ακόμα 16k. Kάθε 8,000 πόντους μέρος του πλανήτη ξαναφτιάχνεται για να μπορείτε να παίζετε περισσότερη ώρα. Αν το παίξετε σε desktop επιλέξτε koala pad που γίνεται emulated με mouse.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
Με αφορμή το νέο Star Wars που θα βγει σε λίγο στις αίθουσες (το οποίο προβλέπω ότι θα είναι μεγάλη μάπα όπως και τα άλλα δύο sequels: ήθελε μεγάλη προσπάθεια να φτιάξεις κάτι χειρότερο από τα 3 prequels αλλά τα κατάφεραν. Μπράβο Disney) ας δούμε μερικά παιχνίδια Star Wars. Καταρχάς αν αναρωτιέστε γιατί η Lucasfilm ενώ είχε game division και μάλιστα πολύ καλό (όλα τους τα παιχνίδια είναι αριστουργήματα) δεν έβγαζε παιχνίδια Star Wars η απάντηση είναι απλή: Ο Lucas θεωρούσε ότι το Star Wars franchise (η χήνα με τα χρυσά αυγά) θα απέφερε περισσότερα χρήματα πουλώντας τα δικαιώματα σε τρίτους, οπότε είχε απαγορεύσει στην Lucasfilm Games να βγάζει παιχνίδια Star Wars. Έτσι χάσαμε την ευκαιρία να παίξουμε αριστουργηματικά παιχνίδια Star Wars από την "μαμά" μέχρι τελικά να αλλάξει η πολιτική της εταιρίας με την έκδοση του X-Wing. Κρίμα γιατί φανταστείτε ένα Star Wars με την μηχανή του Rescue on Fractalus!, το X-Wing από την δεκαετία του '80 δια χειρός Lawrence Holland με την μηχανή του Battlehawks 1942, ή ένα SCUMM adventure στο σύμπαν του Star Wars.

31. Star Wars Simulation (1978) Developer: Larry Weinstein Publisher: Objective Design Platform: Altair
Παρότι το Star Wars βγήκε στις αίθουσες το 1977 και συνέπεσε με την έκδοση του Atari VCS, των "big three" στους υπολογιστές (Apple II, Commodore PET, TRS-80) και φυσικά με την άνθιση των arcades, πήρε πολλά χρόνια να δούμε επίσημο Star Wars παιχνίδι: το 1982 με το Empire Strikes Back για το Atari VCS της Parker Brothers. Φυσικά το κενό γεμίστηκε από καλοθελητές, την εποχή που το copyright στον τελείως νέο χώρο των computer games δεν ήταν ιδιαίτερη έγνοια. Οι περισσότερες προσπάθειες ήταν μάλλον ερασιτεχνικές, όπως ένα παιχνίδι X-Wing γραμμένο σε BASIC για τον Sol-20, τον πρώτο home computer (μπορείτε να βρείτε το παιχνίδι και τον emulator εδώ).

Το Star Wars Simulation όμως ήταν εμπορικό πρόγραμμα που πουλιόταν σε κασέτα για 7,5$. Ήταν ένα real time "3D" παιχνίδι προσομοίωση της επίθεσης στο Death Star γραμμένο σε 8080 assembly. Ο παίκτης ήλεγχε ένα X-Wing, τα αντικείμενα μεγάλωναν καθώς πλησίαζαν, και έπρεπε να περάσει από τις άμυνες του Death Star και τα αντίπαλα Tie Fighters και να κάνει το trench run. To παιχνίδι ήθελε ένα Altair 8800 ή όποιον υπολογιστή είχε μοντάρει κάποιος που είχε 8080, χρειαζόταν μια VDM-1 κάρτα γραφικών (για να συνδεθεί ο υπολογιστής σε κάποιο μόνιτορ ή κάποια τηλεόραση) και την κάρτα Programmable Character Generator της Objective Design που μπορούσε να δείχνει είτε ASCII χαρακτήρες είτε graphics mode και είχε και interface για δύο joystick. To παιχνίδι στην ουσία ήταν tech demo για την κάρτα που είχε σχεδιάσει ο Weinstein και αυτό επιδείκνυε στις διάφορες εκθέσεις. Δυστυχώς δεν διασώζεται από όσο γνωρίζω αλλά ο Weinstein έχει εκδώσει το κύκλωμα της κάρτας στο Byte Magazine (άρα μπορεί να γίνει emulated) και φαντάζομαι κάπου θα βρίσκεται ξεχασμένη μια κασέτα του παιχνιδιού, ή ακόμα και ο κώδικας του.
19104
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
32. Dog Star Adventure (1979) Developer: Lance Micklus Publisher: TRS-80 Software Exchange Platform:TRS-80, Commodore PET
Στα μέσα της δεκαετίας του '70 ο Lance Micklus εργαζόταν στον δημόσιο τηλεοπτικό σταθμό του Vermont, όπου έκανε και προγραμματισμό. Ο σταθμός ήταν μέρος του πανεπιστημίου και χρησιμοποιούσαν τους υπολογιστές του. Εκεί είδε ότι οι φοιτητές έπαιζαν το Adventure, του κίνησε το ενδιαφέρον και άρχισε να παίζει και αυτός. Όταν έγινε αναβάθμιση των υπολογιστών του πανεπιστημίου το Adventure χάθηκε. Την ίδια εποχή είχε αγοράσει έναν TRS-80 και το Dog Star Adventure ήταν η προσπάθεια του να αναπληρώσει το Adventure στο οποίο δεν είχε πλέον πρόσβαση. Εκείνη την εποχή το Star Wars είχε κάνει τεράστια επιτυχία οπότε έβαλε το σκηνικό του παιχνιδιού στον κόσμο του Star Wars και αναπαράγει το μέρος της ταινίας που το πλήρωμα του Millennium Falcon προσπαθεί να σώσει την πριγκίπισσα από το Death Star. Τα ονόματα είναι ελαφρώς παραλλαγμένα για λόγους κλοπιράιτ (πχ, Princess Leya αντί για Leia, o Darth Vader λέγεται General Doom, κλπ) αλλά στην έκδοση για Commodore PET τα επανέφεραν στα ορίτζιναλ.

Το παιχνίδι χρησιμοποιεί ένα απλοϊκό parser δύο λέξεων (πχ get blaster) σαν τα adventure games του Scott Adams και έχει μόλις 21 ρήματα. Παρά το γεγονός ότι ο Micklus δεν παραδέχεται ότι είχε παίξει τα παιχνίδια του Adams όταν έγραψε το παιχνίδι οι ομοιότητες είναι πολλές για να είναι συμπτωματικό (πχ το πέρασμα από το δεύτερο του Adventure στο πρώτο πρόσωπο όταν σου μιλάει το παιχνίδι: "What should I do?"). Μάλλον λόγω της κακής επαγγελματικής σχέσης που είχε μαζί του αργότερα (δείτε πιο πάνω το Star Trek III), δεν θέλει να παραδεχθεί ότι επηρεάστηκε από αυτόν.
To παιχνίδι είναι ένα κυνήγι θησαυρού όπως το Adventure, όπου πρέπει να βρείτε αντικείμενα και να τα εναποθέσετε στο hangar του διαστημοπλοίου σας. Ένα τέτοιο "αντικείμενο" είναι και η πριγκίπισσα (ένα πρώιμο παράδειγμα της αντικειμενοποίησης των γυναικών στα video games) που κυριολεκτικά κουβαλάτε σαν inventory item. H ενδιαφέρουσα αλλαγή είναι ότι τα αντικείμενα δεν υπάρχουν απλά για να μαζέψετε πόντους όπως στο Adventure, αλλά έχουν κάποια χρησιμότητα για την προώθηση της πλοκής. Πχ πρέπει να βρείτε καύσιμα για το Millenium Falcon, το κολιέ της πριγκίπισσας που έχει τις θέσεις των επαναστατών, την κασέτα με τα σχέδια του Darth Vader, κλπ. Μπορείτε να τελειώσετε το παιχνίδι και να αποδράσετε με το Millennium Falcon χωρίς να τα έχετε μαζέψει όλα. Μια άλλη προσθήκη είναι ότι τα αντικείμενα έχουν ιδιότητες οπότε μπορείς να αλληλεπιδράσεις μαζί τους με κάποια ρήματα, ενώ με άλλα όχι. Μπορείς να πάρεις το μπέργκερ, να φας το μπέργκερ, να ταΐσεις το μπέργκερ στον σκύλο ρομπότ (αν έχεις αργήσει πολύ το μπέργκερ κρυώνει και o σκύλος δεν το τρώει) αλλά δεν μπορείς να μιλήσεις στο μπέργκερ. Στα δωμάτια του παιχνιδιού θα συναντήσεις storm troopers που περιφέρονται που μπορείς να τους καθαρίσεις με το blaster που όμως έχει περιορισμένες σφαίρες.

Ο Lance Micklus δεν το θεωρούσε ιδιαίτερα καλό παιχνίδι (και για να πούμε την αλήθεια δεν είναι, δεν σας συνιστώ να το παίξετε) οπότε του προκάλεσε μεγάλη έκπληξη που τόσος κόσμος επικοινωνούσε μαζί του για να του μιλήσει για το παιχνίδι. Πέραν της θεματολογίας, το παιχνίδι παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην ιστορία των adventure games αφού ήταν το πρώτο type-in adventure που ο πηγαίος BASIC κώδικας του εκδόθηκε τον Μάιο του 1979 στο Softside, περιοδικό για τον TRS-80 και έτσι έμαθε μια ολόκληρη γενιά προγραμματιστών πως να γράφει ένα text adventure. Για όσους δεν είχαν όρεξη να αντιγράψουν μερικές χιλιάδες γραμμές κώδικα, πουλιόταν σε κασέτα από την TRS-80 Software Exchange.

Ποια έκδοση να παίξετε: έχει βγει και για C64
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
33. Empire (1972) Developer: Peter Langston Publisher: - Platform: HP2000 κ.α.
O Peter Langston δίδασκε πληροφορική στο κολέγιο Evergreen στην Washingston. Εκεί δημιούργησε διάφορα παιχνίδια στην Time-Shared BASIC του HP2000. O πρόγονος του Empire λεγόταν Galaxy και ήταν ένας ρεαλιστικός real-time multiplayer προσομοιωτής εξερεύνησης πλανητών, εμπορίου και διαγαλαξιακού πολέμου. Όμως λόγω ρεαλισμού ήθελε πολύ ώρα για να γίνει οτιδήποτε (το διάστημα είναι πολύ μεγάλο), οπότε το παιχνίδι δεν ήταν πολύ διασκεδαστικό. Ένας φοιτητής του πρότεινε η δράση να διεξάγεται σε ένα μόνο πλανήτη και να προσομοιώνει την ανάπτυξη του πολιτισμού και έτσι γεννήθηκε το Empire, μάλλον το πρώτο 4Χ computer wargame. Το όνομα το πήρε από ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που έπαιζαν στο Reed College, που το είχε δει λίγο ο Langston όταν ήταν εκεί. Το παιχνίδι ήταν ιδιαίτερα περίπλοκο και έπαιρνε ολόκληρα εξάμηνα για να ολοκληρωθεί μία παρτίδα. Ο Langston σκέφτηκε ότι ένας υπολογιστής είναι κατάλληλος να αναλάβει όλη την προσομοίωση του παιχνιδιού. Έτσι πήρε την ιδέα της εξερεύνησης ενός πλανήτη (που δημιουργείται τυχαία από τον υπολογιστή) και προσέθεσε την ανάπτυξη βιομηχανίας, τον πόλεμο, το εμπόριο και την διπλωματία μεταξύ παικτών.

To παιχνίδι παιζόταν σε time-shared υπολογιστές, οπότε ήταν multiplayer και απέκτησε ένα κοινό που το έπαιζε φανατικά. O Langston συνέχισε την ανάπτυξη του Empire και μετά το Evergreen, στο Harvard, και σε μια μεγάλη εταιρίας οικονομικών στην Νέα Υόρκη που εργαζόταν. Μάλιστα ο αντιπρόεδρος της εταιρίας, πήγε ένα Σάββατο στα γραφεία και κατέβασε το ρεύμα στο δωμάτιο του υπολογιστή γιατί κάποιος άλλος παίκτης έκανε επίθεση στην χώρα του (δεν τα βγάζεις πέρα; ρίξε τον server). Πολλοί συνεισέφεραν στην ανάπτυξη του παιχνιδιού, γράφοντας βοηθητικά προγράμματα για την ευκολότερη διαχείριση ενός τόσο περίπλοκου παιχνιδιού από τον παίκτη. To παιχνίδι μεταφέρθηκε ως PSL Empire στον PDP-11, σε VAX VMS και αργότερα σε BSD Unix, με κάθε έκδοση να προσθέτει στοιχεία όπως καιρό, αεροπλάνα, αντιβαλλιστικούς πυραύλους κλπ.

Ποια έκδοση να παίξετε: το Empire βρήκε τον δρόμο του και σε προσωπικούς υπολογιστές και μεταξύ αυτών και στην Amiga ως public domain, από τον Chris Gray που είχε παίξει το PSL Empire. Υποστήριζε online real-time multiplayer στις BBS της Amiga, μέχρι 45 παίκτες. Σήμερα το σπίτι του Empire είναι στο http://wolfpackempire.com/
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
34. Wander (1974) Developer: Peter Langston Publisher: - Platform: HP2000 κ.α.
Μέχρι πρόσφατα ο περισσότερος κόσμος νόμιζε ότι το ADVENT, ή Adventure ή Colossal Cave του Will Crowther, με βελτιώσεις του Don Wood ήταν το πρώτο adventure game. Όμως ένα χρόνο τουλάχιστον πριν ο Peter Langston δημιούργησε το Wander, οπότε είναι υπεύθυνος για το πρώτο 4X strategy game αλλά και για το πρώτο text adventure. To Wander ήταν κάτι περισσότερο από αυτό, ήταν και το πρώτο σύστημα συγγραφής adventures. O Langston ήθελε να φτιάξει διαδραστική λογοτεχνία και ανέπτυξε τα εργαλεία ώστε συγγραφείς να μπορούν να γράψουν interactive fiction, ή non-deterministic fantasy stories όπως το έλεγε ο ίδιος. Είχε ακούσει για μη γραμμικά διηγήματα που έγραφαν οι Γάλλοι την δεκαετία του ‘20 όπου ο αναγνώστης καθόριζε την ιστορία και σκέφτηκε ότι τα παραμύθια ήταν το κατάλληλο είδος για κάτι τέτοιο και ο υπολογιστής το κατάλληλο μέσο. Βέβαια μάλλον παρανόησε το κολάζ του Νταντά (όπου φτιάχνονταν ποιήματα από τυχαία αποκόμματα εφημερίδων) με κάποια μορφή interactive storytelling. Οπότε το πρώτο adventure game ήταν πιθανότατα προϊόν παρανόησης. H πρώτη έκδοση γράφτηκε σε BASIC στον HP2000 (πιθανά το 1973) και στην συνέχεια πέρασε το Wander σε C στο σύστημα Unix του πανεπιστημίου του Harvard, που είναι και η έκδοση που διασώζεται.

Το πρώτο παιχνίδι που έγραψε ο ίδιος ο Langston με το σύστημα Wander, ήταν το Castle, ένα παραμύθι όπου ο παίκτης ρουφιέται από την τηλεόραση και βρίσκεται σε ένα φανταστικό όπου θα εξερευνήσει ένα κάστρο και θα σώσει την Ραπουνζέλ ή/και ένα πρίγκηπα μεταμορφωμένο σε βάτραχο. Η έκδοση που διασώζεται έχει γραφτεί μετά το Adventure (συχνό στα παιχνίδια του Unix να υπάρχουν συνεχείς αλλαγές και βελτιώσεις) οπότε δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι προστέθηκε μετά, λόγω της επιρροής του adventure. Πάντως εξερευνείτε τοποθεσίες που έχουν περιγραφή, κινήστε με north, south, κλπ, έχει inventory, ρήμα-ουσιαστικό parser και λύνετε γρίφους. Εν ολίγοις ένα κανονικότατο text adventure. Μάλιστα η πρόζα του είναι καλύτερη από τα περισσότερα πρώιμα text adventures και μόνο το Zork το ξεπερνάει. Μοιάζει φοβερή σύμπτωση ο Will Crowther να έφτιαξε ένα παιχνίδι ένα χρόνο μετά που να είναι τόσο όμοιο, αλλά δεν είναι πρωτάκουστο δύο δημιουργοί να φτάσουν σε παρόμοιο αποτέλεσμα χωρίς να έχει δει ο ένας την δουλειά του άλλου.

Μετά το Castle δημιουργήθηκαν και μερικοί ακόμα κόσμοι (όπως τους λέει το Wander) με το σύστημα. Το Aldebarran III, ένα παιχνίδι επιστημονικής φαντασίας επίσης από τον Langston, και το Library του Nat Howard που εξελίσσεται σε ένα μετα-αποκαλυπτικό κόσμο, μέσα στην βιβλιοθήκη του Harvard (όπου γράφτηκε το παιχνίδι).

Ποια έκδοση να παίξετε: υπάρχει online αλλά και ο κώδικας έχει γίνει compiled για Windows και Linux.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
35. Pollution Game (1970) Developer: Jim Storer Publisher: DECUS Platform: PDP-8
Tην ίδια χρονιά που ο άνθρωπος πάτησε στην Σελήνη, είχαμε και την ευαισθητοποίηση του Αμερικανικού λαού σε οικολογικά ζητήματα. Μια εξέδρα άντλησης πετρελαίου εξερράγη στο κανάλι της Σάντα Μπάρμπαρα προκαλώντας μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα που σκότωσε 10,000 πουλιά. Η μόλυνση στην λίμνη Erie σκότωσε χιλιάδες ψάρια ενώ ο ποταμός Cuyahoga πήρε φωτιά. Αυτά τα γεγονότα ανάγκασαν την κυβέρνηση να πάρει μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και το 1970 θεσπίστηκε η μέρα της γης, που ήταν το εφαλτήριο για το σύγχρονο οικολογικό κίνημα.

Ο νεαρός Jim Storer, ο δημιουργός των Lunar Lander παιχνιδιών, προφανώς ήταν επηρεασμένος από τα γεγονότα της επικαιρότητας όταν αποφάσισε να γράψει ένα παιχνίδι για την μόλυνση και αποτελεί πιθανά το πρώτο παιχνίδι που ασχολείται με την οικολογία. Στο γυμνάσιο Lexington όπου φοιτούσε έπαιζε το Hamurabi, και έφτιαξε μια παραλλαγή του, πολύ πιο περίπλοκη από το αρχικό παιχνίδι. Στο παιχνίδι παίρνετε τον ρόλο του προέδρου ενός μικρού νησιού με κομμουνιστικό καθεστώς (η αναφορά στην Κούβα είναι ξεκάθαρη) και πρέπει να επιβιώσετε για οκτώ χρόνια που είναι η θητείας σας, χωρίς να σας ανατρέψουν ή ακόμα χειρότερα να σας δολοφονήσουν. Το νησί συντηρείται από την γεωργία και τον τουρισμό αλλά για να βγάλετε χρήματα ώστε να συντηρήσετε το λαό σας είστε αναγκασμένος να πουλήσετε γη σε πολυεθνικές που την αποψιλώνουν με σκοπό να εκμεταλλευτούν τα μεταλλεύματα. Αυτό οδηγεί σε μόλυνση του περιβάλλοντος, που σκοτώνει τους κατοίκους και διώχνει τους τουρίστες οπότε σας αναγκάζει να πάρετε κοστοβόρα μέτρα για να την μειώσετε. Αν μάλιστα οι εργάτες που δουλεύουν για τις εταιρίες γίνουν περισσότεροι από τους γηγενείς κατοίκους σας ανατρέπουν και αναλαμβάνουν την εξουσία. Οπότε ο σκοπός σας είναι να βρείτε την λεπτή ισορροπία ανάμεσα στην ανάπτυξη και στην διατήρηση του περιβάλλοντος. Κρίνοντας πόσο σπαρτιάτικο ήταν στο κείμενο το αρχικό Hamurabi σε FOCAL, εδώ έχουμε πολύ πιο γλαφυρές περιγραφές, ιδίως αν αντιμετωπίσετε την οργή του λαού σας.

Ποια έκδοση να παίξετε: Το παιχνίδι το κατέθεσε στην Digital Equipment Computer Users Society (DECUS) τον Ιούνιο του 1970 και εκδόθηκε από τον David Ahl στο 101 BASIC Computer games ως King. Ίσως ο απλούστερος τρόπος είναι με Vintage Basic που τρέχουν όλα τα παιχνίδια του 101 BASIC Computer Games.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
36. BBC Vik: The Baseball Demonstrator (1961) Developer: John Burgeson Publisher: IBM Platform: IBM 1620
Ως παιδί ο John Burgeson ήταν φανατικός του baseball. Μαζί με τον αδερφό του, Paul, έπαιζαν επιτραπέζιες προσομοιώσεις του αθλήματος και κατέγραφαν όλα τα στατιστικά των παικτών της ομάδας τους, τους Cleveland Indians. Εκείνη την εποχή (δεκαετία του ‘40) δεν είχε ξεκινήσει ακόμα το σύστημα στατιστικών που αξιολογούσε τους παίκτες, το Sabremetrics, κάτι που έγινε πολύ αργότερα, την δεκαετία του ‘70. Στην συνέχεια σπούδασε φυσική στο Carnegie Institute of Technology, και κατέληξε να δουλεύει στην Ναυτική Βάση του Παναμά όπου για δύο χρόνια προγραμμάτιζε υπολογιστές. Το 1957 η IBM τον κάλεσε να εργαστεί εκεί και αμέσως άρπαξε την ευκαιρία γιατί δεν ήθελε τα εγγόνια του να τον θυμούνται ως τον τύπο που σχεδίαζε οπλικά συστήματα. Μετακόμισε στο Akron όπου και έκανε οικογένεια.

Είμαστε στο τέλος του 1960 και ο Burgeson βαριέται την ζωή του. Τότε του ήρθε η ιδέα ότι ο υπολογιστής μπορεί να μάθει να παίζει baseball. Άρχισε τον σχεδιασμό και πήρε τον αδερφό του τηλέφωνο που ενθουσιάστηκε με την ιδέα. Άρχισαν να συγκεντρώνουν τα στατιστικά που είχαν μαζέψει τόσα χρόνια και ο Burgeson έμενε αργά στην δουλειά για να προγραμματίσει το παιχνίδι. Το παιχνίδι είχε ως εξής: έβαζες την διάτρητη κάρτα και ο υπολογιστής τύπωνε 50 παίκτες από τους οποίους μπορούσες να διαλέξεις όποιους θέλεις στην ομάδα σου (περιείχε τους καλύτερους παίκτες από όλη την ιστορία του baseball) και ο υπολογιστής διάλεγε την δική του τυχαία. Μετά άρχιζε η προσομοίωση όπου ο υπολογιστής τύπωνε το τι συμβαίνει στην διάρκεια του παιχνιδιού, Εκεί ο παίκτης είχε πολύ μικρή συμμετοχή (μπορούσε αν ήθελε να κλέψει και να αποφασίσει αν ένας pitcher θα χάσει ή όχι πχ). H πρώτη δοκιμή του παιχνιδιού έγινε στις 6 Ιανουαρίου του 1961, όπου φυσικά είχε ακόμα bugs και τον υπόλοιπο καιρό ο Burgeson δούλευε για την βελτίωση του. Το να πείσει την IBM να συμπεριλάβει το πρόγραμμα στην βιβλιοθήκη τους ήταν μια πολύ δύσκολη διαδικασία γιατί δεν τρελάθηκαν με την ιδέα ότι ένας υπολογιστής που στοίχιζε 1,000,000$ σε σημερινά χρήματα να χρησιμοποιείται για παιχνίδια. Δεν τους έπεισε το επιχείρημα για την σημασία του simulation ενός σπορ και ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την πρόβλεψη των επιδόσεων των παικτών, κάτι που πλέον χρησιμοποιείται ευρέως όχι μόνο στο baseball αλλά στα περισσότερα αθλήματα. Τελικά πείστηκαν όταν τους είπε ότι συνδημιουργός του παιχνιδιού είναι ο αδερφός του, που είναι πελάτης της IBM.

Τελικά το παιχνίδι χρησιμοποιήθηκε για να πουλήσει η IBM τους 1620: “έρχεται με δωρεάν προγράμματα για γραμμική παλινδρόμηση, curve fitting και μπορείτε να μανατζάρετε την δική σας ομάδα baseball!” Έτσι το Baseball Demonstration δεν ήταν μόνο το πρώτο sports management αλλά και το πρώτο εμπορικό παιχνίδι κατά μία έννοια, με καμιά εκατοστή πωλήσεις. Εκεί το έμαθε ο τύπος και γράφτηκαν άρθρα για τον υπολογιστή που παίζει baseball. Ένας ραδιοφωνικός παραγωγός έκανε εκπομπές με την εκτύπωση των αποτελεσμάτων του παιχνιδιού με τον ίδιο ενθουσιασμό που ένας σπορτκάστερ περιγράφει ένα αγώνα. Έτσι για κάποιες μέρες οι ακροατές άκουσαν φανταστικά παιχνίδια baseball όπου συμμετείχαν στο ίδιο παιχνίδι ο Babe Ruth με τον Joe diMaggio. Όταν ένας δημοσιογράφος πήγε στην IBM για να πάρει συνέντευξη στον Burgeson, συνεπαρμένος από το τι μπορεί να κάνει ο υπολογιστής γύρισε στον IBM 1620 και τον ρώτησε ποιος θα κερδίσει τις επόμενες εκλογές.
 

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Messages
6,966
Reaction score
5,369
Points
223
25. Moonlander (1973) Developer: Jack Burness Publisher: - Platform: DEC GT40
...
Το thread συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον. Εξαιρετικές infoz! Να κάνω μόνο μια συμπληρωματική παρένθεση για να προσθέσω ένα δυο στοιχεία που αφορούν την πρόσφατη μεταφορά του arcade Lunar Lander στον Vectrex, μέσω ARM emulation + VecFever από τον Thomas Sontowski. Ο Thomas λοιπόν, σε όλους του, τους άψογους emulators που μας χαρίζει απλόχερα, φροντίζει να προσθέτει στα credits, ένα scroller κειμένου με λίγες, επιλεγμένες πληροφορίες τόσο για την ιστορία όσο και για το τεχνικό μέρος του παιχνιδιού. Στο Lunar Lander, μας ενημερώνει:


"Welcome to LUNAR LANDER, the very first vector arcade game by ATARI. The game idea far precedes Atari's version: just a few months after the eagle has landed a decade earlier in 1969 the very first, text-only version programmed by Jim Storer was running on a PDP-B. For quite a few years it was purely a turn-based text game but a first graphics version had also already been written by Jack Burness in 1978 as a software demo for the DEC GT40 vector terminal. So it was no coincidence that ATARI engineers turned to this game idea when deciding on what to try out on their newly developed vector hardware. Atari's version came to a sudden halt production-wise only due to the reason that they developed a massive hit on the nearly same hardware platform during the same year of 1979: ASTEROIDS. The very first ASTEROID's machines shipped even had LUNAR LANDER side-art, the rush to get them out the door was that pressing (and the cabinet style identical)..The original runs at 41Hz refresh so this time I decided to add two graphics modes: either everything in its original, flickering glory or a faster VECTREX version at 50Hz - The game also runs (a bit) faster then, too,since it is just too slow for me. The portrait mode was also straightforward: just convince LUNAR LANDER to display everything all the time here..and let me take care of clipping and other technical details for the larger display. and shuffle the texts around,as usual. All in all I am very pleased with the result - I thought the VECTREX probably could not handle the terrain well enough precision-wise to be able to land..

TH.SONTOWSKI
(C)2019 V1.3

"

Αυτά...και συνεχίζουμε :)
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
37. Baseball (1971) Developer: Don Daglow Publisher: DECUS Platform: PDP-10
O Don Daglow ήταν ένα μοναχικό παιδί μια προβληματικής οικογένειας. Κάθε βράδυ ξεσπούσαν άγριοι τσακωμοί στο σπίτι και ο μικρός Don κατέφευγε στο δωμάτιο του παίζοντας για ώρες το All Star Baseball, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Για έξι χρόνια ήταν η διαφυγή του από τα προβλήματα της πραγματικότητας. Όταν πήγε στο κολλέγιο και έμαθε προγραμματισμό η πρώτη του σκέψη ήταν ότι μπορούσε πλέον να φτιάξει ένα παιχνίδι baseball, πολύ πιο ακριβές από το αγαπημένο του επιτραπέζιο.

Αν το Baseball Demonstrator του Burgeson είναι ο παππούς των sports sims, τότε το Baseball του Daglow είναι ο πατέρας τους. Σε αντίθεση με το παιχνίδι του Burgeson τώρα πλέον ο παίκτης μπορούσε να μανατζάρει το παιχνίδι καθώς εξελίσσεται. Μπορούσε να παίξει ένα παιχνίδι ή μια ολόκληρη σαιζόν. Αν έχετε κάποια στιγμή εθιστεί με το Football Manager, το Baseball είναι ο μακρινός του πρόγονος. Το παιχνίδι ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό για τον PDP-10 που είχε μόνο μία CPU που ήταν time shared μεταξύ όλων των τερματικών. Για να υπολογιστούν όλα τα παιχνίδια μιας αγωνιστικής έπαιρνε 50 λεπτά ενώ έτρωγε και πολύ μνήμη. Οπότε οι administrators των PDP-10 δεν ήταν ιδιαίτερα χαρούμενοι που ένα παιχνίδι, που κυκλοφορούσε σε ταινίες DECUS, απασχολούσε τόσους πόρους του συστήματος που δεν ήθελαν να το εγκαταστήσουν στον σκληρό δίσκο σε αντίθεση με το πολύ πιο ελαφρύ Star Trek του ίδιου.

Το παιχνίδι αυτό ήταν η αρχή μιας εντυπωσιακής καριέρας που συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ο Daglow έχει πολλές “πρωτιές” στο ενεργητικό του και ήταν project leader σε πολλά παιχνίδια από το 1980 μέχρι σήμερα. Το World Series Major League Baseball για το Intellivision χρησιμοποιούσε το περίπλοκο simulation του Daglow, αλλά ήταν και το πρώτο sports game με πολλαπλές κάμερες για να φαίνεται σαν τηλεοπτική παρουσίαση ενώ είχε και ψηφιακή φωνή χάρη στο Intellivoice. Στην πορεία ασχολήθηκε με πολλά ακόμα παιχνίδια baseball, μεταξύ αυτών και το Earl Weaver Baseball για την Amiga.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
38. Dungeon (1975) Developer: Don Daglow Publisher: DECUS Platform: PDP-10
Μιλώντας για το computer gaming στις αρχές της δεκαετίας του ‘70 μπορούμε να το χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες. Από την μία έχουμε το high end που ήταν στο σύστημα PLATO, που έτρεχε σε ένα CDC supercomputer δια χειρός Norman Cray. Εκεί έχουμε online multiplayer παιχνίδια με υψηλής ανάλυσης γραφικά (512x512), 3D vector graphics, online forums που συζητούν τα παιχνίδια και κάνουν μέχρι και reviews, εν ολίγοις μια πολύ μπροστά από την εποχή της online gaming κοινότητα. Από την άλλη έχουμε το low end, όπου οι προγραμματιστές γράφουν τα παιχνίδια τους σε HP και DEC PDP minicomputers, τα οποία διακινούνται ως listings ή στην καλύτερη ως ταινίες στα διάφορα πανεπιστήμια και σχολεία και παίζονται σε τερματικά που δεν έχουν γραφικά και συχνά ούτε καν crt οθόνες, οπότε το output γίνεται από ένα εκτυπωτή.

Στα πρώτα παιχνίδια κλώνους του Dungeons & Dragons που αναπτύχθηκαν το ‘74-’75 η διαφορά είναι έκδηλη. Τα CRPGs του PLATO είναι online multiplayer, όπου οι σχεδιαστές τους αντιμετώπισαν τις ίδιες προκλήσεις με τους επιγόνους τους δεκαετίες αργότερα όταν σχεδίαζαν MMORPGs, και φυσικά είχαν εντυπωσιακά για την εποχή τους γραφικά. Ο Daglow φυσικά δεν είχε ιδέα για την κοινότητα του PLATO, αλλά μετά το baseball και το Star Trek απέκτησε ένα νέο πάθος, το D&D που παιζόταν στο κολλέγιο που φοιτούσε, και βάλθηκε να το μεταφέρει στον υπολογιστή. Εδώ φυσικά αντί για γραφικά έχουμε ASCII χαρακτήρες που παρουσιάζουν το χάρτη του dungeon και τα τέρατα. Στα παιχνίδια του PLATO αφού ήταν multiplayer ο κάθε παίκτης έπαιζε ένα χαρακτήρα, αλλά το παιχνίδι του Daglow ήταν single player οπότε ο παίκτης έπαιζε όλο το party. Έτσι μπορεί το Dungeon να μην είναι το πρώτο CRPG, αλλά είναι το πρώτο single player party based RPG, πολλά χρόνια πριν το Wizardry.

Επίσης οι σχεδιαστές των PLATO CRPGs πήραν πολλές ελευθερίες με το αρχικό υλικό και προσέθεσαν δικά τους στοιχεία, διαφοροποιώντας τα παιχνίδια τους από το επιτραπέζιο. Το παιχνίδι του Daglow είναι πιστή μεταφορά, με τις ίδιες φυλές και κλάσεις, τα ίδια τέρατα και spells και μέχρι και τα ίδια XP Tables. Όσο έβγαιναν νέα βιβλία Dungeons & Dragons ο Daglow προσέθετε στο παιχνίδι του τα νέα τέρατα, spells, classes, κλπ. Μια επίσης σημαντική καινοτομία ήταν το line of sight που το ξεσήκωσε κατευθείαν από τους κανόνες του D&D για το πόσο μακριά έβλεπες με πυρσό και πόσο με infravision και φυσικά κοβόταν στους τοίχους και τις πόρτες. Παρότι παιζόταν σε CRT οθόνες, το update ήταν πολύ αργό (30” για κάθε γύρο) ενώ οι μάχες έπαιρναν γύρω στην μισή ώρα για να ολοκληρωθούν αφού είχε προσομοιώσει πιστά τους κανόνες του D&D με melee και ranged combat. Όπως και το Baseball, το Dungeon ήταν πολύ βαρύ για τον PDP-10 αφού ο υπολογιστής έπρεπε να υπολογίσει τι θα κάνει κάθε τέρας του μπουντρουμιού κάθε γύρο.

Ποια έκδοση να παίξετε: παρότι έχουν διασωθεί DECUS tapes και υπάρχουν online δεν έχω καταφέρει (και νομίζω κανένας άλλος) να βρω το παιχνίδι. Κρίμα γιατί από τις περιγραφές του Daglow ακούγεται πολύ ενδιαφέρον. Τα αντίστοιχα παιχνίδια του PLATO μπορούν να παιχθούν ακόμα και σήμερα online, οπότε ελπίζω κάποια στιγμή να ανασύρει κάποιος μια ταινία με το πρόγραμμα μιας και είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του gaming.
 

Leon

Retro Starter
Messages
94
Reaction score
368
Points
53
39. Empire: Wargame of the Century (1977/1987) Developer: Walter Bright, Mark Baldwin Publisher: Interstel Platform: PDP-10 κ.α.
Επηρεασμένος από το Risk αλλά και την ταινία Battle of Britain ο Walter Bright έφτιαξε την πρώτη έκδοση του Empire ως επιτραπέζιο πάνω σε κόντρα πλακέ. Το πρόβλημα ήταν ότι το παιχνίδι ήταν ιδιαίτερα περίπλοκο και ήθελε πολλές ώρες να παιχθεί με κάποιον να πρέπει να κρατάει όλα τα δεδομένα. Όταν πήγε να φοιτήσει στο Caltech όπου είχε πρόσβαση σε υπολογιστές αποφάσισε να ανασύρει το παλιό του παιχνίδι. Ο υπολογιστής μπορούσε να κάνει όλους τους υπολογισμούς και αν κάποιος άλλος παίκτης δεν ήταν διαθέσιμος, μπορούσε να αναλάβει και την θέση του αντιπάλου. Το πρόγραμμα το έγραψε σε FORTRAN, όταν συνειδητοποίησε ότι η BASIC που γνώριζε και με αυτήν είχε γράψει μια βερσιόν του Hamurabi στο γυμνάσιο δεν ήταν αρκετή. Στην αρχή το παιχνίδι γράφτηκε για εκτυπωτή και το αρχικό μέγεθος του χάρτη ήταν 60x100 τετράγωνα για να χωρέσει στο χαρτί αλλά στην συνέχεια η ανάπτυξη πέρασε σε οθόνες CRT. Το Empire έτρωγε τους πόρους του υπολογιστή και οι διαχειριστές προσπάθησαν να περιορίσουν την χρήση του και κατηγορήθηκε ότι για το γεγονός ότι κάποιοι φοιτητές του Caltech έμειναν στα μαθήματα γιατί έπαιζαν πολλές ώρες το παιχνίδι.

Ο Walter ξέχασε το παιχνίδι αποφοίτησε και βρήκε δουλειά, αλλά το σαράκι του προγραμματισμού του είχε μείνει και έτσι αγόρασε έναν Heathkit-11 (στην ουσία ένα PDPD-11 σε μορφή κιτ) πέρασε το παιχνίδι σε assembly, και το ανακοίνωσε στο Byte Magazine, όπου κατάφερε να πουλήσει 2 αντίγραφα αφού ο υπολογιστής ήταν εμπορική αποτυχία. Παρόλα αυτά το παιχνίδι είχε ήδη διαδοθεί αφού hackers είχαν υποκλέψει τον κώδικα από το Caltech, πέρασαν το παιχνίδι σε VAX/VMS και το έδωσαν στην DECUS οπότε διαδόθηκε παντού. Η επόμενη προσπάθεια του Bright έγινε στον IBM PC, όταν είδε ότι ο υπολογιστής ήταν αρκετά ισχυρός ώστε να τρέξει το παιχνίδι. Όντως κατάφερε να κάνει αρκετές πωλήσεις μέσω ταχυδρομείου όταν έβαλε πάλι διαφήμιση στο Byte το 1984 και στην συνέχεια κατάφερε να φτάσει σε συμφωνία με την Interstel για την διανομή του παιχνιδιού μετά από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες με άλλους εκδότες. Όταν έκλεισε την συμφωνία, ο Bright πόσταρε ένα απειλητικό μήνυμα στο rec.games.empire για να σταματήσουν να χρησιμοποιούν το όνομα. Φυσικά απέτυχε γιατί το Empire του Peter Langston είχε βγει από το 1971 (και ήταν άλλο παιχνίδι) ενώ το δικό του είχε κατοχυρωθεί με copyright το 1978.

H Interstel προσέλαβε τον Mark Baldwin για να προσθέσει γραφικά και GUI, αφού η πρώτη έκδοση για IBM PC ήταν με ASCII χαρακτήρες, και έτσι γεννήθηκε το Empire: Wargame of the Century που εκδόθηκε το 1987. O Mark Baldwin έκανε πολλές βελτιώσεις στο παιχνίδι, σε σημείο η πλειοψηφία του κώδικα να είναι πλέον δική του και όχι του Baldwin. Στην ουσία πήρε τον κώδικα C του Bright και έφτιαξε το παιχνίδι σχεδόν εξαρχής έχοντας ελάχιστη επικοινωνία μαζί του. Το παιχνίδι πήρε διθυραμβικές κριτικές. Ονομάστηκε παιχνίδι της χρονιάς από το Computer Gaming World, μπήκε στο hall of fame, ανακηρύχθηκε αγαπημένο παιχνίδι από τους αναγνώστες του και το 1996 μπήκε στα 150 καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών το 1996.

Το παιχνίδι αρχικά δημιουργεί τον χάρτη του κόσμου και στην συνέχεια δύο ή τρεις παίκτες παίζουν για την κατάκτηση του. Ξεκινάτε από μια πόλη και εξερευνάτε τον χάρτη (που δεν τον βλέπετε ολόκληρο, πιθανά η πρώτη εφαρμογή fog of war) και να φτιάχνετε πόλεις που δημιουργούν νέες μονάδες, Μπορείτε να μεταφέρετε στρατό με πλοία μέχρι που καθώς επεκτείνετε την αυτοκρατορία σας θα συναντήσετε τον αντίπαλο και εκεί θα γίνει μάχη μέχρι θανάτου για την κυριαρχία στο κάθε τετραγωνάκι. Η τεχνολογία των οπλικών συστημάτων μοιάζει με αυτή του Β’ παγκοσμίου πολέμου, αλλά στο manual του παιχνιδιού έχει αναφορές για διάστημα, επιστημονική φαντασία κλπ. Η προσθήκη αυτή έγινε γιατί το κύριο προϊόν της Interstel ήταν το Starfleet (που έχουμε ήδη δει) και ήθελε να ενοποιήσει τα δύο παιχνίδια σε ένα κοινό κόσμο.

Ποια έκδοση να παίξετε: υπάρχουν πιο σύγχρονες εκδόσεις του παιχνιδιού, αλλά μένοντας στο αρχικό, Amiga.
 
Top