What's new
iamretro

Wow! It seems you have yet to create an account with us! Needless to say, you have to register in order to get the full "iamretro" experience! You will then be able to create your own topics, reply to posts and be an active member of the MOST prolific community in Greece (even further than that, but we're being modest for now). So don't delay! REGISTER!

Killer apps για Commodore 64

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Comrade
Joined
Oct 21, 2012
Messages
7,328
billardi said:
Ρε παιδιά έλεος... θα με βάλετε πάλι να ξεπακετάρω τον C64 για να τσεκάρω τα παραπάνω...

Τι; Εννοείς δηλαδή ότι δεν έχεις έτοιμο,στημένο και ετοιμοπόλεμο τον C64????????? :lol: :p

billardi said:
Αρχίζω να πιστεύω ότι πλέον δεν υπάρχουν όρια στην εξερεύνηση ενός commodore...


Ούτε του Vectrex! ;) ...Έτσι είναι! Από που νομίζεις όλοι εμείς αρρωστήσαμε; :) :whistle:
 

clemenza

Retro Mentor
Comrade
Joined
Feb 22, 2013
Messages
1,006
geoanas said:
billardi said:
Ρε παιδιά έλεος... θα με βάλετε πάλι να ξεπακετάρω τον C64 για να τσεκάρω τα παραπάνω...

Τι; Εννοείς δηλαδή ότι δεν έχεις έτοιμο,στημένο και ετοιμοπόλεμο τον C64????????? :lol: :p
Εεεε, μα ναι, αυτό είναι αυτονόητο! Τι έχεις δηλαδή στημένο αν δεν έχεις 64άρη; SID ρεεεεεε! :lol:
 

billardi

Retro Member
Comrade
Joined
Nov 3, 2013
Messages
130
clemenza said:
geoanas said:
billardi said:
Ρε παιδιά έλεος... θα με βάλετε πάλι να ξεπακετάρω τον C64 για να τσεκάρω τα παραπάνω...

Τι; Εννοείς δηλαδή ότι δεν έχεις έτοιμο,στημένο και ετοιμοπόλεμο τον C64????????? :lol: :p
Εεεε, μα ναι, αυτό είναι αυτονόητο! Τι έχεις δηλαδή στημένο αν δεν έχεις 64άρη; SID ρεεεεεε! :lol:

Και μιας και μιλάμε για μουσικά ακούσματα ανακάλυψα και αυτή την retro φωτογραφιούλα όπου η τριάδα καλών φίλων (εγώ είμαι στην μέση...) SIDάριζε στο 4o Λύκειο Τρικάλων - 1985-86
Εκεί κάναμε μία επίδειξη των προσωπικών μας home computers (Commodore64 , Spectrum 48+) σε συμμαθητές και καθηγητές του Λυκείου όταν οι περισσότεροι απλά αγνοούσαν την ύπαρξη των υπολογιστών...

 

dR_wH0

Solder Noob
Staff member
Comrade
Joined
Mar 24, 2012
Messages
5,854
Τι τρελή φωτό είναι αυτή!!!!!!! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

clemenza

Retro Mentor
Comrade
Joined
Feb 22, 2013
Messages
1,006
billardi said:
clemenza said:
geoanas said:
Τι; Εννοείς δηλαδή ότι δεν έχεις έτοιμο,στημένο και ετοιμοπόλεμο τον C64????????? :lol: :p
Εεεε, μα ναι, αυτό είναι αυτονόητο! Τι έχεις δηλαδή στημένο αν δεν έχεις 64άρη; SID ρεεεεεε! :lol:

Και μιας και μιλάμε για μουσικά ακούσματα ανακάλυψα και αυτή την retro φωτογραφιούλα όπου η τριάδα καλών φίλων (εγώ είμαι στην μέση...) SIDάριζε στο 4o Λύκειο Τρικάλων - 1985-86
Εκεί κάναμε μία επίδειξη των προσωπικών μας home computers (Commodore64 , Spectrum 48+) σε συμμαθητές και καθηγητές του Λυκείου όταν οι περισσότεροι απλά αγνοούσαν την ύπαρξη των υπολογιστών...

Φίλε, απίστευτο, δεν θα το πιστέψεις: κάπου την ίδια εποχή (πρέπει να ήταν ΑΚΡΙΒΩΣ τη χρονιά 1985-86) εγώ με άλλους τρεις φίλους μου κάναμε στην τάξη επίδειξη του Commodore 64 με πράσινο monitor Hantarex Boxer 12, κασετόφωνο, BASIC προγραμματάκια, Way Of The Exploding Fist (καλά, εκεί είχαν μείνει όλοι με ανοιχτό το στόμα!) και για το τέλος τους αφήσαμε το Swinth να παίζει που έδειχνε γεωμετρικά σχήματα την ώρα που ακούγονταν μουσικά κομμάτια από το SID που, απλά, έσπερνε! Το Swinth πρέπει να είχαν μείνει να το κοιτάνε και να το ακούνε κανένα 20λεπτο οι συμμαθητές/συμμαθήτριές μας. Τι να πω, 6 χρόνια ήμουν σε αυτό το σχολείο, νεκρική σιγή από τους μαθητές όπως την ώρα που έπαιζε το Swinth δεν πρέπει να ξανάγινε! :lol:
 

dR_wH0

Solder Noob
Staff member
Comrade
Joined
Mar 24, 2012
Messages
5,854
Τέτοιες εποχές ΔΕΝ θα ξαναζήσουμε παιδιά...... :cry: :cry:
 

clemenza

Retro Mentor
Comrade
Joined
Feb 22, 2013
Messages
1,006
dR_wH0 said:
Τέτοιες εποχές ΔΕΝ θα ξαναζήσουμε παιδιά...... :cry: :cry:
Ε, καλά, εννοείται - γι' αυτό και κατέχουν ξεχωριστή θέση στις καρδιές μας και στις αναμνήσεις μας: αν αυτά τα κάναμε συχνά ή γίνονταν ακόμα (!) δεν θα τα αναπολούσαμε με τόση νοσταλγία, έτσι δεν είναι;

Αν και, για να είμαι ειλικρινής, ακόμα θυμάμαι τον τρόμο που ένιωθα μην πάθει τίποτα ο 64άρης μου στην όλη "βόλτα" που του είχα κάνει: με τα οικονομικά δεδομένα της εποχής και των 14-15 ετών μου κόστιζε μια περιουσία! :)
 

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Comrade
Joined
Oct 21, 2012
Messages
7,328
45000 δρχ τον είχαμε αγοράσει (γραμμάτια) και άλλα 40000 δρχ το έγχρωμο Sanyo monitor...
 

dR_wH0

Solder Noob
Staff member
Comrade
Joined
Mar 24, 2012
Messages
5,854
Θα ξάψω να βρώ τα γραμμάτια και την απόδειξη για την Amiga 500 + 1084 που μου είχε πάρει ο πατέρας μου...έτσι για το μαμώτο! :|
 

clemenza

Retro Mentor
Comrade
Joined
Feb 22, 2013
Messages
1,006
Όλοι έγχρωμα monitors, βλέπω - μόνο εμείς τα φτωχαδάκια τη βγάζαμε με ασπρόμαυρες τηλεοράσεις. Γι' αυτό το τραγούδαγε και η Βίκυ η Μοσχολιού "για μας τα ντόρτια κι οι διπλές και γι' άλλους οι Αμίγκες"! :lol:
 

turrican

Retro Guru
Comrade
Joined
Jun 13, 2012
Messages
2,953
WOW βρε παιδιά!
Respect σε εσάς και τους καθηγητές σας!
Τι τρομερή φωτογραφία ήταν αυτή;
Λάτρεψα μέχρι και τα ρετρό αλουμινένια κουφώματα!
 

Pr Dakkar

Retro Enthusiast
Comrade
Joined
Feb 8, 2013
Messages
404


Σειρά έχει ένας νέος οκτακάναλος tracker για τον Commodore 64. Το διαβάσατε; 8 κάναλος tracker, πράγμα που αναλύεται ως 3 regular SID + 5 emulated channels σε στοκ μηχάνημα και μάλιστα παλαιάς κοπής (ψωμιέρα), αφού απαιτεί το παλιό, "γλυκό" 6581 SID chip

Προγραμματιστής του δεν είναι άλλος από τον σπεσιαλίστα Aleksi Eeben [ http://csdb.dk/scener/?id=13210 ] (Θυμάστε τον PollyTracker ?)

Όπως γράφει και το manual, ο mixer βασίστηκε στο SID Vicious, έναν εξομοιωτή SID που έγραψε ο ίδιος για τον VIC20 (!) το 2006.
Τι είπατε; Δεν είναι δυνατόν; ...Άπιστοι! :D


Συνεχίζοντας να αναφέρω επίσης ότι τα exra πέντε κανάλια είναι βελτιστοποιημένα μόνο για pulse waveform. Υπάρχει και ένα extra 6κάναλο mode. Συνοψίζοντας λοιπόν η Polyanna μας δίνει:


Ο σύνδεσμος στην CSDb είναι:
http://csdb.dk/release/?id=153091

:sneaky:


Threesome V1.0 (Polyanna for 3 SIDs)
Πηγή >>> http://csdb.dk/release/?id=156147
 

Pr Dakkar

Retro Enthusiast
Comrade
Joined
Feb 8, 2013
Messages
404
Features
  • choose from the 16 colors of the C64 palette
  • draw pixels on a 24x21 pixel (singlecolor) or 12x21 pixel (multicolor) canvas
  • C64 mode restrictions (number of colors per sprite, global sprite colors)
  • delete, fill, shift left, right, up, down, flip horizontal & vertical
  • check your sprite in the preview window
  • display grid in editor
  • multiple sprites
  • double width & height sprites
  • stacked sprite layers (sprite overlays)
  • sprite sorting
  • undo & redo
  • copy & paste
  • window based GUI
  • import & export Spritemate format
  • import & export SpritePad 2.0 format
  • import & export SpritePad 1.8.1 format
  • export as ASM source (KICK and ACME)
  • keyboard shortcuts
Backlog
  • animation
  • export animation as GIF
  • import & export PNG images
  • rotate 90 degrees
  • select and move pixels
  • save window layout
  • touch controls and tablet optimization
  • and tons of other stuff

Spritemate is a new sprite editor for the Commodore 64. It works with most modern browsers on Windows, Mac and Linux and is pure JavaScript and HTML - no plugins.

All data is processed on client side only.

Spritemate supports importing and exporting of the most common file formats for the Commodore 64 (e.g. SpritePad) and can be used as viewer and editor on almost any device with a browser.


>>> http://www.spritemate.com/

>>> http://csdb.dk/release/?id=159941&show=summary
>>> https://github.com/Esshahn/spritemate

Online C64 sprite editor !!!


 
Last edited:

geoanas

Commodore Vampire
Staff member
Comrade
Joined
Oct 21, 2012
Messages
7,328
Μια χαρά δουλεύει ακόμα και στο tablet!
 

Pr Dakkar

Retro Enthusiast
Comrade
Joined
Feb 8, 2013
Messages
404

At a Commodore meeting in Vienna a visitor said, that it would be nice to read teletext pages on a Commodore 64. I thought so too, and wrote a teletext reader, but probably based on a different concept, than originally imagined by that C64 fan. Teletext is made up of (almost pure) text pages with 24 lines and 40 columns, and it is broadcast by many TV stations via the television signal in the so-called vertical blanking interval lines. The contents offered in these pages are mainly news, weather, TV schedules, etc.

To read the teletext pages on a Commodore 64 you would have to build some hardware to extract the data from the TV signal and feed it into the C64. This would also be a really interesting Retro project in itself, but for my simple reader I used an alternative method. Many TV stations offer their teletext contents also on their web sites for reading them in the browser. So, I wrote a C program to download all the teletext pages of a specific TV station (at the moment only the Austrian Broadcasting Corporation, ORF) to your Windows PC and convert them into files readable by my C64 teletext reader program. Each teletext page will then become one file for the C64. You can then copy all these files and the reader program to an SD card and take your time to read them on the Commodore. The pages are identified by 3-digit numbers, which you can enter in the C64 reader and select the page with the "Return" key. The function keys offer some simple navigation functions, like going back to the last page, etc.

The program can be downloaded as an zip file here: teletext.zip.

The archive contains a Windows program you just run on the Windows command line. It will then download and convert all the teletext pages of the selected channel to a C64 readable format and store them as files in a directory called "pages". This takes about 20 seconds to 10 minutes. Then the teletext reader program for the Commodore 64 is copied to this "pages" directory also, and you are ready to take this whole directory over to your Commodre 64, e.g. on an SD card. Have a look at the "readme" file in the archive for the details.

O γνωστός και μη εξαιρετέος Norbert Kehrer επανέρχεται με έναν Teletext-Decoder για τον C64 .
 

Pr Dakkar

Retro Enthusiast
Comrade
Joined
Feb 8, 2013
Messages
404


Patchwork is a proof-of-concept sid sequencer that uses recorded sid data for instruments.
Lets you record sounds/loops from sid files and resequence them into new things.
Using sid chip register data recorded from songs as 'samples'.
It's not really something you'd write music with but more suited to testing out small grooves .
Still working on the playback precision and features.

Από τον Μatt "4Mat" Simmonds : Patchwork - wip sid sequencer




>>> http://csdb.dk/release/?id=162212
 

Pr Dakkar

Retro Enthusiast
Comrade
Joined
Feb 8, 2013
Messages
404
Πάμε λοιπόν στην κατηγορία :

Music composing / Music trackers




SID-Wizard 1.7

http://csdb.dk/release/?id=131846
http://hermit.sidrip.com/

Εκπληκτικό εργαλείο από τον Hermit. Το μεγάλο του προτέρημα είναι η υποστήριξη 2SID και 3SID tunes ! ;)

SID-Wizard 1.8 additions:
-Drean C64 detection and support (asked by Uctumi of Argentina demogroup PVM)
-"DEMO" playertype (size & runtime reduction but keep some important aspects)
-Note-mode in chord-table shouldn't be the default (who reads manual would find it anyway)
-garvalf (chipmusic.org) - startup-menu selections too are saved to configfile
*press F1 to bring disk-list (only in saver, not loader, setting in menu -> @swconfig )
*help in filehandler: F1 load directory, etc.
-space also continues in Startup-menu, just like Return
-Vibrato-amplitude in note column in DMC mode can be set by hex keys now
-Orderlist Separator NOP (Vincenzo's idea) with optional index number (orderlist-FX $F0..$FD)
*Sync control thourgh MIDI: send sync output (asked/realized at chipmusic.org forum by TSC & others, MARiO64 also solved sending sync from C64)
-AD-SR order changed to SR-AD in player.asm when non-ghostregister Hard-Restart and soundstart events happen. Probably causes a bit better, more stable sound...
-SID-Maker-SWP now allows the player to be relocated to max. address regardless of tune-size
-SID-Maxer-SWP has no SFX/slowdown compiled in now, but SID-Maker-SWP-FX has both
-SWMconvert: SWS-to-SWM conversion (left and right to 2 mono subtunes - Spider's idea)
fixes:
-SID-Maker (exporter) now copies all CIA timer values in the framespeed-list for different machine-types (PAL/NTSC/Drean)
-SID-Maker: just/verdi caused change CIA to NTSC timing, there was no cursor up, just down in tuning-selector
-SID-Maker-SWP player bugged with portamento/slide bigger than cca $F0, bpl changed to bcs after label SLOWDN3
-player.asm: 1st waveform pitch was not indexed in FREQTBH by Y but accidentally X by typo (not much audible difference btw.)
-SID-Maker-SWP runnable export had display issues with title and version-info
-stabilized HerMIDI PowerOn by checking DATA-line (and calling it in lower border-area - idea thrown - seemengly no need for that)
-3SID - sid-export 3rd SID model!
-3SID editor fast forward... (with rastertime-limits, works in bare)
-player.TUNE_HEADER - abandoned $20 as fix address, so trackerinfo always fits before format- and authorinfo, even if jumptable grows
-DrvType in tune-header is now set by startupmenu
-filter/PW-jump command $0A/$0B - if left-side wait command is longer, slide-repetition-counter isn't working afterwards (Spider) - reset CWEPCNT (& PWEEPCNT)!
*IRQ-based MIDI interfaces miss notes/noteoffs (issue in IRQ handling with priority/timing) - Soci corrected the IRQ-handling
-HerMIDI turns on first but not afterwards (DATA shouldn't be set in ATNpulse)
-Starting playback from MIDI delayed cca 0.5 seconds, now it starts immediately
-F3 patternplay now inits funktempo properly (to always start on first tempo, not randomly)
-final cartridge 3 - directory read but 'file not found' when trying to load -> solution: exporter should end below cca $F000, Final Cart 3 is maybe using that upper RAM area for loading/saving
(The solution is to set KERNAL_LOADSAVE=1 or FINAL_CARTRIDGE_3_FIX=1 in settings.cfg...)
-SID-Maker - an 'sta $8000,x' has been removed which served as debugging line but was accidentally left there. Fortunately it seemed not causing issues in 1.7 (not at all for the 1st exporting)


>>> SID-Wizard 1.8
 
Top